16 June 2022

Roti Canai dan Teh Tarik Dalam Piring

Abah ajak aku sarapan kat mamak. Tapi aku tak pernah makan/minum kat kedai mamak!

Haa...  bila baca tajuk ni, rindu 20-30 tahun yang lepas. Dulu, masa aku budak-budak umur dalam 5 hingga 10 tahun  selalu ikut abah sarapan kat warung. Bonceng motor honda lampu bulat abah... Abah selalu order roti canai dan teh tarik.  Aku menumpang makanan abah. Selalunya abah akan tuang air teh tarik tu dalam piring. Sebab nya nak bagi cepat sejuk. Rindunya..

Haa.. macam ni la motor abah. No plat DG1342
(Entah mana dah motor tu)

Cepat masa berlalu. Sekarang abah dan mama dah bawa haluan masing-masing. Alhamdulillah, abah duduk dengan kakak, dekat dengan rumah aku juga. Mama ada kat kampung dengan abang. Tapi dekat aku dengan abah, jarang juga ada masa berdua dengan abah. Tapi ada satu hari tu, aku keluar berdua dengan abah. Tak lama pun, dalam 1-2 jam. Dalam tempoh tu, sempat la abah meluah perasaan. Cerita tentang kehidupan 'akhir' dia. Tersentuh. Sungguh aku tersentuh.. Semoga Allah jaga Abah. TERIMA KASIH ABAH!

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas perhatian anda! *___^