15 March 2012

Kasih dan kasihani anak anda.

Wah tajuk, tak ingat kan.


Anak-anak merupakan suatu anugerah Illahi yang tidak ternilai kepada manusia. Keriangan dan tangisan mereka merupakan hiburan yang tiada galang gantinya bagi ibubapa. Sejak akhir-akhir ni, banyak berlaku perkara yang tidak dingini kepada anak-anak kecil ini. Sebagai seorang ibu, hati saya meruntuh kesah.. sangat tersentuh setiap kali membaca berita mengisahkan 'perkara buruk' ini boleh terjadi.

Saya ada dua orang cahaya mata. Saya sangat takut kalau terjadi apa-apa kepada mereka. Saya tinggal dikawasan bandar. Menghuni rumah pangsapuri. Security boleh dikatakan ketat dan hanya ada satu laluan keluar masuk. Tapi dalam keadaan yang saya rasa 'selamat' saya tetap tidak benarkan anak-anak main di taman permainan yang terletak ditengah-tengah bangunan tersebut jika saya atau suami tidak turut serta. Malah, bila anak-anak minta untuk bermain di 'luar' pintu rumah saya yang berada di tingkat dua, juga saya halang kecuali saya tunggu dan tengok mereka bermain. Itu cerita kawasan rumah.

Sama juga kalau saya keluar ke pasaraya. Kalau anak-anak ikut, syaratnya, saya akan letak anak-anak dalam troli (anak saya dalam lingkungan 3-5 tahun). Walau mereka menangis nak jalan sendiri, saya tak akan benarkan (tapi Alhamdulillah, sudah dibiasakan dari kecil, mereka sudah faham). Biarlah apa orang kata, janji anak saya ada depan mata. Saya tak nak menyesal di kemudian hari. Saya takut! 

Bila saya terbaca berita mengenai kehilangan atau kematian anak-anak kecil ini, saya terfikir situasi mereka. Macam mana boleh jadi perkara macam tu. Tapi disini saya tidak menolak ketentuan Ilahi. Cuma kita sebagai manusia, harus lah sentiasa berwaspada apa yang terjadi kepada anak-anak kita.

Jom kita doakan kesejahteraan keluarga yang telah ditimpa musibah ini. Al-Fatihah. Semoga mereka berada dalam lindunganNYA. Aminnnn...






p/s:
Mama sayang anak-anak mama! T___T

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas perhatian anda! *___^