04 July 2012

JODOH.


Siapa tahu jodoh kita. Saya, kamu, mereka? Semua tak tahu. Ya, DIA tentukan jodoh kita. Sejauh mana pun kita berjalan sesama hubungan itu, tapi DIA berhak hentikan perjalanan itu. Sedekat mana pun kita berjalan bersama hubungan itu, tapi DIA berhak tolak kita untuk lebih jauh dalam melayari perjalanan tersebut. Dalam kehidupan, jodoh adalah ketentuan DIA. Siapapun jodoh kita, sudah tentu DIA rencanakan sesuatu yang terbaik untuk kita.


Setiap dari kita semua berbeza. Tidak kira lah siapa pun. Kita takkan sama! Dalam Hal jodoh, sudah tentu banyak perbezaan antara pasangan. Tapi yang penting, uruskan perbezaa. Itu kata ust. Pahrol Mohd Juoi.


Suka saya baca blog Ustaz Pahrol Mohd Juoi. Dekat sana pelbagai 'rasa' yang saya belajar. Saya petik kata-kata ustaz dari sana..

Selagi kita manusia selagi itu kita berbeza. Islam mengiktiraf perbezaan. Perbezaan bukan semestinya satu pertentangan. Perbezaan adalah rahmat kerana sudut pandang yang berbeza itu memberikan satu perspektif yang lebih holistik. Setiap individu, kelompok… pasti ada titik butanya masing-masing. Apa yang dilihatnya jelas, mungkin kabur pada pandangan orang lain. Manakala ada yang dilihatnya kabur, jelas pula pada pandangan orang lain. Dengan menggabungkan pelbagai sudut pandang, ufuk pandangan kita akan lebih luas. Dan ini mengurangkan sikap prajudis dan ketaksuban. Manfaatkan persamaan. Uruskan perbezaan. Apapun, adab dan akhlak dalam berbeza pandangan itu sangat penting dan utama dipertahankan".








NOTA:

Saya tak pernah teruja bila tengok perkahwinan mana-mana selebriti. Tapi bila saya tengok majlis Irma Hasmie ni, hati dan jantung saya berdegup kencang. Sesungguhnya ALLAH lah perencana terbaik.  Saya sebagai manusia biasa, doakan semoga pernikahan ini dirahmati dan kekal hingga ke syurga.


# Sahabat, saya juga doakan kamu agar semua berjalan lancar!

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas perhatian anda! *___^