24 July 2012

JANGAN BERSEDIH

HasbunAllah Wani'mal Wakeel.. Cukuplah Allah sebagai pelindung kami dan DIA adalah sebaik-baik pelindung..

Sumber: Google




Diriwayatkan bahawa ketika Nabi Ibrahim diletakkan di atas tunku api, Jibril bertanya kepada baginda – "Apakah engkau memerlukan sesuatu pertolongan dariku?" Nabi Ibrahim lantas menjawab – “Aku tidak memerlukan apa-apa pertolongan darimu.. Aku hanya memerlukan pertolongan dari Allah”. Baginda kemudiannya menyebut kalimah HasbunAllah Wani'mal Wakeel ketika dicampakkan ke dalam api, dan dengan izin Allah, api itu menjadi dingin dan selamatkan Nabi Allah itu dari dibakar.. Subahannallah.. 



Nabi Muhammad s.a.w. juga diriwayatkan menyerbut-nyebut kalimah HasbunAllah Wani'mal Wakeel ketika di dalam perang Badar, sehingga Allah memberikan kememangan kepada baginda. Lihatlah betapa pengasih dan penyayangnya Allah terhadap hamba2nya yang berserah diri dan bertawaqal kepadaNya. Seharusnya, bila kita dalam kesusahan, atau kemurungan, kita kembali pada Allah, berzikir, bersolat sunat, membaca Al-Quran dan bermunajat padanya. Kalimah HasbunAllah Wani'mal Wakeel elok kita jadikan sebagai amalan, kerana ia mampu menenangkan jiwa dan menyejukkan hati. Ketenangan hakiki hanya boleh diperolehi dengan mendekatkan diri kepada pencipta kita, Allah s.w.t. 



(Yaitu) orang-orang (yang mentaati Allah dan Rasul) yang kepada mereka ada orang-orang yang mengatakan: Sesungguhnya manusia telah mengumpulkan pasukan untuk menyerang kamu, karena itu takutlah kepada mereka, maka perkataan itu menambah keimanan mereka dan mereka menjawab: Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung. (Ali Imran:173)


Mengapa harus cemas, mengapa harus takut, mengapa harus khuatir? bukankah ada ALLAH swt yang menjadi penolong dan pelindung kita? seperti yang dilakukan oleh Rasulallah saw dan para sahabatnya saat perang Uhud dimana kafir sudah bersiap sedia menyerang, perkataan yang keluar dari mereka ialah hasbunallah wa ni'mal wakiil. kita adalah makhluk yang lemah, kita tidak memiliki kekuatan. kekuatan hanya milik Allah, maka serahkan segala urusan kepadaNYA

"Telah datang kepada Rasulullah SAW seorang lelaki yang hendak meninggalkan unta yang dikendarainya terlepas begitu saja di pintu masjid, tanpa ditambatkan terlebih dulu. Dia bertanya: "Ya Rasulullah! Apakah unta itu saya tambatkan lebih dahulu kemudian saya tawakkal, atau saya lepaskan saja dan sesudah itu saya tawakkal?" Rasulullah SAW menjawab: "Tambatkan lebih dahulu dan kemudian bertawakkallah engkau!" (Riwayat Tirmidzi)


Sumber dari SINI dan SINI.







Nota:


Saya percaya dan saya yakin! Setiap apa yang terjadi itu ada sebab dan musababnya. Hari-hari yang berlalu sangat bermakna dalam diri kita.. terkadang kita diuji dengan ujian kesenangan dan terkadang kita diuji dengan ujian kesusahan.. Ya Allah, bukan mudah untuk menjalani ujian kesenangan dan kesusahan melainkan dengan rahmatNYA...

Apabila ujian itu tiba, yakinkan diri bahawa ujian itu kerana sayangnya Allah swt pada kita, sentiasa nasihatkan diri bahawa ujian itu meningkatkan darjat kita kepada Allah swt, meningkatkan tingkat kesabaran kita..  Subhanallah, begitu indah Allah mentarbiyyah kita.. begitu halus kasih Allah kepada kita...

Kasih Allah tiada batasnya... namun siapalah kita untuk merungut atas ujian yang menimpa.. Allah tidak akan menguji sesuatu kaum melainkan kemampuannya... Ya Allah, mudah untuk ku ungkap hadith ini.. namun, kita juga hamba yang dhaif lagi hina di hadapanMU... KAU bantulah kami dalam mensyukuri segala ni'matMU Ya Allah... Amin Ya Rabb..

2 comments:

  1. sebak baca entry nih.. nicely one za.. keep it up!!

    kesusahan itu ujian NYA, kesenangan juga satu ujian..

    ReplyDelete
  2. Pinkjambu,

    Ya la k'ana, setiap orang ada ujian masing-masing. Ujian yang didatangkan kepada kita bukan hanya teruk atau hebat! Semuanya hanya kerana kasih sayang dariNYA..

    ReplyDelete

Terima kasih atas perhatian anda! *___^