15 June 2012

Riak dan Takabbur.


Nauzubillah.

“Aku menasihatkan diriku..
Aku menasihatkan rohaniku..
Aku menasihatkan hatiku ..”

Mudah-mudahan Allah jauhkan diriku dari sifat-sifat ini dalam kehidupanku khasnya didalam amal ibadahku.. di dalam perjalanan kerohanianku kepadaNya. Sesungguhnya, akan tertolak segala amalan2 solehku disebabkan didalamnya itu terkandung riak dan takabbur yang banyak. Allahuakbar!

Sesungguhnya kita manusia, tiada yang sempurna! Muhasabah diri. Ya Allah, sesungguhnya aku juga manusia biasa. Sudah tentu banyak kekurangannya. Setiap perbuatan, pertuturan dan segala tindakbalas fizikal, punya tafsiran tersendiri bagi mereka yang melihat, mendengar dan membaca. Kekadang, tujuannya lain, tapi telah disalah ertikan.


Muhasabah diri. Sekali lagi. Sebab, kadang kala yang buruk itu datang dari kita sendiri. 









NOTA: (Sudah pandai meniru seseorang)




Report Card Dhiya Alysha. Puteri Saya. Kad Kemajuan ni saya terima sebelum cuti penggal persekolahan lagi. Terfikir sama ada nak berkongsi dengan kalian atau tak. Jelasnya disini.. ada perasaan bangga dengan keputusan tersebut. Tapi bukan niat nak berbangga diri. Bangga dan gembira hati seorang ibu. Hanya perasaan itu hendak saya kongsikan. Bukan niat untuk dijadikan perbandingan dengan mana-mana pihak.


Maafkan saya, jika ada yang salah faham. Sesungguhnya jauh disudut hati saya, saya sangat gembira dengan keputusan yang Dhiya Alysha perolehi. Sebab tidak menyangka yang sebenarnya dia seorang yang agak pendiam dan pemalu.

3 comments:

  1. Salam sahabat

    Gembira untuk si kakak. Dari kecil asuhlah ia dengan sebaiknya. Biar malu seperti semalu, diusik ia durinya berceracak.

    Buat si ibu, bertabah ok.

    ReplyDelete
  2. SERI,

    Wslm, betul tu kan! Doakan saya jadi ibu penyabar yer!♥

    ReplyDelete

Terima kasih atas perhatian anda! *___^