20 March 2012

Toleransi itu penting

Alhmdulillah.. saya selamat pulang setelah bercuti 4 hari (Jumaat, Sabtu, Ahad, Isnin). Saya sangat happy!. Sebenarnya planning untuk balik kampung ni tak pernah terfikir pun. Saya tahu, 17hb adalah majlis bertandang bapa saudara saya. Tapi saya dah tau, kemungkinan besar, saya tak dapat balik. Sebab? Minggu tersebut adalah minggu suami saya kena balik kampung dia (Perak) untuk tolong ayah ke ladang. Jadi, saya sebagai seorang isteri memahami dan tak pernah paksa dia balik kampung saya (Kelantan). 

Tapi suami saya izinkan untuk saya balik ke Kelantan dengan menumpang kakak saya. Tapi disebabkan cuti bercanggah, saya tak dapat tumpang dia. Dia awal sehari balik dari saya. Dalam hati saya, saya tau, mama sangat berharap jika saya balik kampung kali ini memandangkan semua adik-beradik balik! Kalau saya tak balik ralat rasanya. Saya cuba minta izin suami balik naik bas. Tapi dia tak benarkan. Dia cakap bahaya, selalu balik ke Kelantan, tengok bas ekspres bukan main laju lagi katanya. Kami tak pernah 'ter'kejar la bas-bas tu.. :D

Last minute dapat sms dari suami, "Nanti ambil cuti hari jumaat dan isnin. Kita balik kelantan subuh jumaat nanti." Apa yang tertera kat skrin telefon tu membuatkan hati melonjak girang! Alhamdulillah... ALLAH makbulkan doaku untuk balik ke kampung. Terus apply cuti. Alhamdulillah juga, bos lepas kan. Mulanya sangat risau, sebab sekarang tengah 'pegang' job urgent. Takut nanti bos tak bagi cuti. Alhamdulillah lagi sebab job tu delay sekejap! Ya ALLAH.. syukurnya.

Tujuan utama saya balik ke kampung bukan semata-mata kenduri tersebut. Tapi kerana rindu berkumpul dengan adik-beradik. Sejak masing-masing dah berkeluarga, sangat susah untuk berkumpul bersama. Kalau cuti raya sekalipun, tak pernah lengkap kami 5 beradik. Alhamdulillah.. Kali ini lengkap. Bila tengok mama gembira, saya dah cukup bersyukur, ALLAH masih beri kami peluang ini.

Balik ke kampung kali ni agak lancar dan tenang... Nanti saya ceritakan apa yang saya rasa... Cerita tentang TOLERANSI.




I Luv ALLAH!!! 






p/s:
Allah sayang kita semua. Janji kita kena sayang ALLAH juga.

2 comments:

  1. seronok kumpul adik beradik ramai2 macamtuh.. alhamdulillah suami sgt memahami.. :)

    ReplyDelete
  2. tu la k'ana! Alhamdulillah.. syukur sgt.. ^______^

    ReplyDelete

Terima kasih atas perhatian anda! *___^