26 March 2012

Kopi 'longgar'.. kau tau?!

Kalau ingat psal kopi ni, saya mesti mngekek-ngekek sorang-sorang.. teringat masa kat kampung suami.. Ayah cakap, "Kopi Ja 'longgar' kan." memula tak paham, pastu adik ipar cakap, "kopi k'ja tak kaw ayah cakap!" Hahahaha... tegelak besar saya! Adeih.. ampunnn... Tengok ayat ayah cakap tu, macam tak bagi saya terasa kot.. Nak jaga hati menantu! ekekeke.. Lawak la ayah ni.. Tak apa, menantu mu ini menerima nya. Kalau tak kerana teguran tu, takde la skang suami cakap, "Bestnya kopi ni..." hiksssss...





Berbalik kepada teguran mertua dalam kehidupan, kekadang saya cuba fikir yang positif! Semua teguran tersebut saya anggap sebagai proses pembelajaran saya menyelusuri kehidupan alam berumahtangga. Kekadang, kita jadi segan, malu, marah dan geram setiap teguran yang mereka lemparkan. Sebab, kita rasa apa yang kita buat itu semua betul. Dan yang pasti kita rasa kita hebat! Mereka hidup zaman lama.. Mana boleh samakan dengan zaman baru ni! eh, eh.. sedapnya hati tu cakap kan. Kalau tak ada yang lama, sudah tentulah tak ada yang baru. Betul tak?

Sebenarnya, mak mertua or ayah mertua ni nak menegur kita mesti dari sindiran. kan! Kekadang mereka fikir, kita tak boleh terima kalau mereka menegur kita. Tapi kalau tak ditegur, kita akan tetap buat perkara yang sama. Mereka mengambil langkah dengan sindiran. Tak salah pun sebenarnya. Tapi kita yang menerima sindiran tersebut perlu sedar. Tak payah la fikir yag negatif. Kita sentiasa kena positif! Kalau selalu nak buruk sangka, maka hubungan dengan mertua sentiasa tak ada keberkatan. ^___^





p/s:Terima kasih ayah! ^_____^

2 comments:

  1. awal2 kawen slalu kena perli dgn mak mentua...huhuhuuu... skrg ok jek,tp masih ade juge kgkadang tu...sabo2... :p

    ReplyDelete
  2. hanie,
    ekekeke.. kakyus pun sama jugak.. tp kena slalu positif.. yg terasa tu xleh elak dh.. cuma pelan2 buang jauh2... heheee...

    ReplyDelete

Terima kasih atas perhatian anda! *___^