09 February 2012

Bila kakak rajin.





Suatu petang, kakak minta nak makan nasi. Si adik tak nak. Nak main game jerk kije nya. Kakak macam biasa seleranya, memang suka makan. Tambah-tambah kalu ada sambal tumis. Tak kira la ayam, ikan udang or sotong. Tapi kalau sambal tumis ikan bilis + petai, lagi bertambah-tambah la makannya. Sebenarnya adik pun suka, tapi dia lebih teruja untuk main game

Tengah seronok main game, tiba-tiba dia melirik mata kat pinggan kakak. Saya tanya, nak ke tak? dia cakap tak nak. [Sebab sebelum tu, saya marah dia.. suruh berhenti main game. Makan nasi, nanti lapar]. Dia tetap tak mahu berhenti main, rela tak makan. Lepas tu kakak pandang dia. "Adik nak ker? Meh kakak suap." terus dia cakap, "Nakkkkkk." Alhamdulillah, kakak pandai pujuk adik. ^_^

Tapi situasi ni bukan selalu terjadi pun. Ikut mood kakak. Tapi sekurang-kurangnya saya gembira tengok hubungan mereka. Semoga berterusan macam ni.








p/s:
Kekadang, saya biarkan anak-anak makan sendiri. Nak melayan karenah mereka, kekadang membuat kita jadi tak sabar. Tapi selalu saya bertahan. Orang cakap dengan anak ni, biar pun 7000 kali, kita kena tetap sabar dengan mereka. Kalau saya tak tahan, saya tak marah mereka.. tapi saya 'tinggal'kan mereka sekejap. Contoh, kalau waktu makan, saya biarkan mereka makan  sendiri sedangkan saya didapur.. Buat apa yang patut.

Tapi buat masa ni, saya boleh bersyukur. Kekadang mereka 'mengada-ngada' tapi itu hanya sekejap. Alhamdulillah.

1 comment:

Terima kasih atas perhatian anda! *___^