31 January 2012

Tolong Menolong.

Ibnu Katsir berkata dalam menafsirkan ayat (bermaksud):
“Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran”. (Al-Maidah:  2)


Ibnu Jarir pula berkata: Dosa ialah meninggalkan apa yang Allah suruh anda lakukannya, dan pencerobohan atau perlanggaran ialah melampaui batas yang ditetapkan Allah dalam agama dan melampaui batas dari apa yang Allah telah perintahkan kepada anda dalam diri anda dan orang lain. Dalam hal ini Rasulullah saw pernah bersabda (bermaksud):
"Tolonglah saudaramu yang menzalimi dan yang dizalimi”, Lalu seorang sahabat bertanya: "Wahai Rasulullah, kami memahami tentang menolong orang yang dizalimi, bagaimana menolongnya kalau dia seorang yang zalim? Nabi berkata (bermaksud): "Kamu menghalang dan mencegahnya dari berbuat kezaliman. Itulah cara menolongnya". (HR. Bukhari)

Sabda nabi saw (bermaksud):
"Tunjukkanlah ia kepada kebaikan seperti orang yang melakukannya".(HR. Tirmidzi)

Sabda nabi aw lagi (bermaksud):
"Orang mukmin yang bergaul dengan orang dan bersabar di atas penyiksaan mereka memperolehi pahala yang lebih besar daripada orang yang tidak bergaul dengan orang dan tidak sabar dengan penyiksaan mereka". (HR.Tirmidzi).



p/s:
Saya sangat-sangat berharap untuk menolong adik beradik sendiri yang dalam kesusahan. Setiap hari, sebelum mata terpejam, selalu teringatkan mereka. Bila bangun, buka mata pun ingatkan mereka. Selalu jugak saya berdoa.. "Ya ALLAH, tunjukkan kepada ku jalan untuk aku menolong adik beradik ku Ya ALLAH. Aku tak mampu hulurkan bantuan dari segi wang ringgit. Berilah aku petunjukMu Ya ALLAH".

Tetiba pagi tadi suami call. Dia cakap, dia ada terfikir satu idea. Balik rumah nanti dia ceritakan. Saya tak sabar dan saya tak tahu apa maksud dia. Sebab saya jarang bercerita tentang kesusahan adik beradik saya pada dia. Saya paksa dia cerita on the dot. hehe.. Rupanya dia pun sama, terfikirkan kesusahan dan kesempitan hidup darah daging saya.

Sekarang saya hantar anak-anak saya kat nursery. Tiap-tiap bulan saya bayar nursery tu. Sekarang ni, suami saya cakap, dia nak adik saya jaga anak-anak sambil jaga anak-anak dia sendiri. Dia akan bayar adik saya dan belikan makanan dapur untuk mereka nanti. Itu jer lah cara yang dapat kami tolong.

8 comments:

  1. bagus ues bila kita ada niat nak tolong adik beradik sendiri... dapat kita ringankan beban dia kan.

    betul tu ues... izan pun ada terfikir kesusahan adik beradik sendiri, niat dihati mmg membuak2 nak tolong. ada juga tapinya... bila si suami kakak tu kalau kita tgk masih mampu nak kerja tapi takmau kerja. susah plak nak cakap....

    ReplyDelete
  2. Izan,
    yus pun sama, tapi bila kenangkan adik kandung sdiri, kesian sgt dia ngan anak2.. tu ingta nak kasi duit poket dia tu.. huhu..

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah dpt suami mcm tu, xpelah za, tuhan dh kasik petunjuk tuh, dpt juga hilang beban dia sikit2 kan..

    moga allah limpahkan za sekeluarga rezeki yg lebih lagi..

    ReplyDelete
  4. Pinkjambu;
    tu la kak ana.. Alhamdulillah... dia bleh prasan prasaan saya!

    Amin.. Amin.. Amin ya Rabbal Alamin.....

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah.. mulianya hati suami yus & yus.. moga Allah permudahkan urusan yus sekeluarga & murahkan rezeki selalu.. aminnnn..

    ReplyDelete
  6. Izz;
    mekasih Izz!!!!!!!! (cozy)

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah, adik2 kakyong hidup lebih baik dari kakyong.. tp xde lah pulak niat kita utk meminta2..

    kenapa dgn adik yus tu yer.. kakyong ade termiss apa2 ker... ???

    ReplyDelete
  8. Kakyong;
    Yus x pnah cite psal adik yus ni kakyong.. sbenarnya suami dia diberhentikan kerja secara tiba2 tanpa notis.. dh 2 bln lbey kot.. dia pun x pnah nak minta apa2 dr adik bradik yg lain.. sbb antara kami, dia lah pling 'kuat'.. cuma saya sebagai kakak, slalu teringat kt dia.. walau hidup saya juga x semewah mana, tp skurang-kurangnya saya dapat bantu dia... :'(

    ReplyDelete

Terima kasih atas perhatian anda! *___^