20 January 2012

Berlajar dan bergaya.

Tak faham saya dengan anak dara yang ni. Nak buat homework, cari spek hitam dia dulu, baru nak menulis. Tergelak saya tengok dia buat homework dengan papa dia! Seronok rasanya bila balik rumah, tak menyempat nk rehat, dia terus keluarkan buku sekolah. "Teacher suh kakak buat kat rumah". Bersungguh-sungguh dia bagi tahu kat papa dia. 





Patut la saya tak dilahirkan untuk menjadi GURU.  Tak boleh sabar rupanya dalam mendidik ni. Sian Alysha. Kena marah jerk dengan mama dia.  Ingat tak entry saya bertajuk Tips anak senang bangun pagi? Boleh klik SINI.


Hari ni, saya boleh cakap ALHAMDULILLAH. Buat pertama kali dalam bulan ni, Alysha dan Ghazy bangun dengan senangnya tanpa perlu saya marah-marah.. tanpa perlu saya jerit-jerit.. tanpa perlu ada sesi cubit-cubitan. Heee... Hari ni, papa mereka yang uruskan. Semuanya 'senang' jer.. mandi sendiri.. pakai baju sendiri. Lepas tu duk diam-diam depan TV tunggu saya siap pula... 


Dulu, sebelum alysha secara formalnya dia ke tadika, papa agak tegas. Selalu kakak kena marah ngan papa kalau buat silap. Kalau tak mau makan ubat, selalu kena paksa ngan papa. Kalau malas mandi, selalu kena papa tengking2.. Tapi kebelakangan ni, sejak Alysha sekolah, dia banyak lembut hati ngan Alysha. Lebih lembut dari saya. Cakap semua yang elok2.. 2-3 hari lepas, Alysha tak sihat, dia yang memujuk smpai Alysha berjaya makan ubat smpai habis. Bangun tidur pun sama. Buat kerja sekolah pun sama. Seronok saya tengok perubahan ni. 


Papa kata, kesian tengok Alysha, sekarang ni jadual dia pack sangat. Dah tak dapat tidur di siang hari seperti sebelum ni. Mana taknya, jam 8.30am, dah start mengaji qur'an. Lepas tu, 9.30am kena siap-siap untuk ke tadika pula. Pukul 3.00pm balik semula ke taska. Tukar baju, makan lepas tu buat kerja sekolah  sikit-sikit. Tunggu asar, ada sesi amali solat pula. Memang takde masa untuk tidur siang dah sekarang. Mungkin ini la penyebab papa mula belembut hati dengan kakak.. :)





p/s:
Semoga keadaan ni berkekalan! Dan semoga Alysha diberi kekuatan dalam menjalani rutin baru dalam kehidupan dia. Aminnn.. Hari ni saya datang kerja dengan perasaan happy.. tenangnya rasa.

5 comments:

  1. best nye ada anak.. tak sabar nak kahwin dan ada anak juga.. moga nnti anak jue sihat dan pandai mcm anak akak.. heheh

    ReplyDelete
  2. Jue;
    insyaALLAH.. nanti dah kawen, xyah tunggu lama2 yer... ^_^

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah eus... moga keadaan ni berkekalan hendaknya ye. kita doakan yg terbaik sentiasa utk anak2 kita ye...

    moga alysha happy nak pegi skolah dan belajar rajin2 ye!

    ReplyDelete
  4. wah, saya pun hairan kenapa dgn ayah saya boleh je siap elok2 tapi nga umi lambat2... masa sekolah dulu la. hehe.. tapi sungguh, ayah banyak backup :D

    ReplyDelete
  5. Izan,
    Amin.. Amin.. Amin ya Rabbal Alamin...



    cikEff,
    sama macam k'yus jugak! heeeeee... itu lah kelebihannya kan..

    ReplyDelete

Terima kasih atas perhatian anda! *___^