26 November 2011

Video.

Semalam saya ada post entry pasal ghazy nyanyi lagu "Pelangi" kan. So, balik kerja semalam, saya suruh la dia nyanyi lagu.. paksa punya paksa, dia kena kan saya! Haha.. sudah pandai dia kenakan saya. Tapi saya sempat rakam yang dia main-main tu. Saya nak share jugak dengan kamu semua. Hehe..

video


Kakak pula, dah dengar adik dia nyanyi, dia pun nak jugak saya rakamkan dia nyanyi.. Hehe..

video






p/s I:
Seronok tengok anak-anak membesar!




p/s II:
Saya janji, saya tetap akan rakam si ghazy nyanyi lagu "Pelangi" tu.. :)

25 November 2011

Pelangi.

Petang sabtu, 19.11.11 anak teruna saya Iyman Ghazy menjerit panggil saya. "Mama! Mama! Pelangi." Terus dia nyanyi..

♪♫ “Pelangi, pelangi… alangkah indahnya.. merah, kuning, hijau.. di langit yang biru… pelukismu agung… siapa gerangan.. pelangi, pelangi, ciptaan Tuhan..” ♪♫



Pelangi dari pintu rumah saya! hehe..



Nampak tak? Cantikkan.




p/s I:
Seronok sangat bila anak-anak saya mempunyai perkembangan yang bagus.  Saya gembira dengar dia menyanyi lagu tu. Walaupun sedikit pelat. [nnt saya rakam bila dia nyanyi lagu tu]




p/s II:
Tiada yang tidak indah setiap ciptaan-Nya.

20.11.11

Tarikh tersebut mencatatkan usia baru terhadap perkahwinan kami. Enam Tahun saya menjalani hidup sebagai isteri. Dalam usia 6 tahun ini, walaupun baru setahun jagung, tapi rasanya sudah pelbagai pengalaman yang saya tempuhi. Pengalaman yang mengajar saya untuk menjadi lebih matang. Saya yakin, segala yang terjadi membuatkan saya lebih peka terhadap kehidupan ini! Alhamdulillah ya Allah, kerana memberi aku peringatan tentang dunia supaya aku lebih dekat padaMU.


Ok, ada orang tanya, tak celebrate ker? Dapat Hadiah tak? Tak is jawapannya. Sebab hari tersebut penuh dengan jadual kenduri-kendara. Sebenarnya, saya tak mengharapkan sebarang hadiah. Saya hanya ingin menjadi isterinya dan ibu kepada anak-anaknya hingga ke hujung nyawa. Dia disamping saya, adalah hadiah terbesar untuk diri saya. 


Tapi, saya dapat hadiah kek dari seorang sahabat! Terima Kasih yer Izz at cuppyness. Cantik sangat kek tu dan yang penting, sangat sedap!! 



kek ni terlari sket mnyebabkan cream tepi dia terpenyek.
Ni gara-gara bergaduh dengan si gazy dlm keta! hehe.





p/s I:
Saya nak apdet tepat pada 20.11.11. Tapi masuk je kerja isnin tu, terus keje saya berlambak-lambak. tergendala la saya nak apdet blog ni tentang aniversary saya! :)



p/s II:
♥ You`re special to me in every way. Thank you for being who you are. 

18 November 2011

IMPIAN SAYA?

Saya tak nak KERJA. 

Saya nak duduk umah, membuat segala kerja rumah dengan sempurna. Saya nak jadi isteri dan ibu terbaik untuk keluarga saya. Saya tahu, jadi suri rumah adalah pekejaan paling berat. Tapi saya sanggup. Demi keluarga. Saya ingin memasak! haha.. Macam tak percaya, tapi itu impian saya. Dan saya nak punya hobi sendiri! dah lama teringin. Saya nak rakam kehidupan kami, aktiviti keluarga kami dan segala kenangan kami! hiks.. Saya dah tak nak buat design! tak nakkkkkk!!!




"Ya ALLAH, kau murahkan rezeki suami ku... Aminnn...."






p/s:
dah lama saya mengalami masalah ini. Masalah MALAS bekerja! huhu.. parah betul masalah ni.

17 November 2011

Terusik.

Pernahkah kamu rasa terusik? Terusik dengan keadaan sekeliling? Terusik dengan senda gurau yang agak tidak masuk akal? Terusik dengan sikap seseorang? Terusik kenapa dia sepi dengan kamu?

Pernah tak? mesti lah pernahkan! Kita manusia biasa, kadang-kadang memang tak boleh nak melawan perasaan. Tak boleh melawan hati. Tak boleh melawan rasa. Tapi kerap tak perasaan macam ni terjadi? Dalam masa sehari tu, berapa kali kamu terusik? 

Dulu, saya jarang rasa terusik. Tu dulu... 5-6 tahun lepas.. Tapi sejak 2-3 tahun lepas, selepas kejadian 'TERUSIK' besar dalam hidup, sampai sekarang rasa terusik! Mudah benar hati ni berkecil hati dengan perkara-perkara kecil. Rasa payahnya nak mulakan  sesuatu.  Ada saja benda/perkara yang boleh menyekatkan rasa. Saya rasa tak seronok! Siapa kata tak cuba, dah 1-2 tahun saya cuba yang terbaik! Tapi dia datang, datang membawa mood yang kelat.

Rawatan? Selalulah dengar tazkirah. Dengar alunan ayat-ayat suci al-Qur'an. Dengar titip-titip kata yang positif. Dekatkan diri dengan mereka yang berilmu. Terutama dekatkan diri dengan yang Maha Esa! InsyaALLAH, lama-kelamaan DIA akan membantu. Membantu jauhkan diri dari semua perkara negatif. Lupakan saja perkara lepas. Ya, bukan mudah. Saya tahu tu. Tapi setiap kebaikan yang kita inginkan, akan dibalas dengan kabaikan. InsyaALLAH.


Yang pasti, saya akan terus dan terus menangis jika saya terdengar, muzik or lagu ni..




salam dari saya.






p/s I:
Bila teringat, saya ingin menulis tentangnya. Marahkan perkara tu. Geram. Sakit. Kecewa. Tapi saya kena lawan, saya harus pejam mata. Lupakannya. Saya lawan, lawan perasaan. Apa yang terjadi, adalah kerana ALLAH nak uji kekuatan saya. Kesabaran saya. Dia takkan uji kalau saya tak mampu melawannya. Terima Kasih ya ALLAH. Alhamdulillah, saya menemui kekuatan itu. Saya berjaya! Dan saya memohon bantuanMU ya ALLAH, agar saya terus kuat untuk melalui ujian-ujianMU yang akan datang. Amin, Amin, Amin Ya Rabbil 'Alamin..


p/s II:
Maaf, sedikit emo saya hari ni.

15 November 2011

Pasport

Semalam, 14hb Nov 2011 pergi buat pasport.
buat yang grouping punya.
Company en.asben buat trip ke Singapura.
Ni kira first time saya nak berjalan jauh bawa anak-anak.
Excited pun ada. Adeih.. kesian sungguh!







p/s:
Harap semua berjalan lancar. :P

08 November 2011

Angry Bird

video

 Iyman Ghazy yang addict ngan Angry Bird. Huhu..




p/s:
Masa ni, orang sibuk nak melemang dia sibuk dengan game! risau papa dia takot tpon jatuh dalam api! hehe..

04 November 2011

Contest Anakku Berfotogenik

Dah lama saya tak join ape2 contest.. teringin la plak.. hiks...
jom la kita join sesama Contest Anakku Berfotogenik! Hadiah misteri katanya...
hehe.. kt bawah ni gambar yang dipertaruhkan.. :D

Nama Anak : Dhiya Alysha binti Hasnol Shah
Nama Ayah / Ibu : Hasnol Shah bin Mohamed Ishak / Yusneeza binti Yunos
Umur : 4 Tahun 11 bulan

Nama Anak : Iyman Ghazy bin Hasnol Shah
Nama Ayah / Ibu : Hasnol Shah bin Mohamed Ishak / Yusneeza binti Yunos
Umur : 3 Tahun 6 bulan


syaratnya mudah saja.
(1) Follow blog - DONE
(2) Copy Paste Tagline -DONE
(3) Nama anak dan ibu ayah - DONE
(4) Tag kawan-kawan - DONE

dah setel?
hantarlah komen kat entry contest ini
T/Tutup : 11/11/11
Mamasyaza & maszull sila la buat yer contest ni.. sangat berbesar hati jika mama2 berdua sertai contest ni sama2.. hehe...

Zoo Negara 2011

Haa.. lama sudah tak bercerita tentang aktiviti hari minggu kami. Sabtu lepas, 29.10.211 kami ke Zoo Negara. Bawa anak2 jalan-jalan. Memang dah lama sangat tak bawa mereka keluar bersiar-siar. Selalunya kalau keluar, mesti pergi kenduri kahwin ataupun sebab pergi beli barang keperluan rumah jer.. hehe.. Kali ni, en.asben ada berjanji dengan anak2 nak bawak mereka ke Zoo Negara. Apalagi, budak2 ni terus bercerita ngan kawan2 kat sekolah. Kesian sungguh.. Jadi kami penuhi la tuntutan janji tersebut.. Saya seronok tengok anak2 hepi! ^_^



Gambar-gambar banyak kt fesbuk.. :D



p/s:
Kami bawa sekali anak buah. Buat teman anak-anak. Perasaan saya, Hepiiiii sgttttt..... *Walau letih berjalan kaki dari awal sampai akhir..

03 November 2011

“SEGMEN | Lulu Caldina Ajak Blogwalking”





Nak join lah! dah lama dah menyepikan diri rasanya.. hiks.. JOM JOIN:

hah, mcm ni  jerk katanya tp jgn lupa tarikh tutup:
JUMAAT, 2 PETANG - 04Nov2011 ya!



p/s: peace yooo! hiks...

02 November 2011

Udang ganti Ikan Bilis.

Malam td, anak2 semua request ikan bilis sambal tumis petai. Tapi, disebab kan en.asben beli ikan bilis yang nak kena kopek dulu, terus malas membelenggu.. nanti lambat pulak nak masak! Nasib baik dalam peti ais ada udang. So, menu secara automatik ditukar kepada udang masak sambal tumis petai. 

Mula-mula, anak-anak semua menrungut tak buat ikan bilis. Tapi bila dah makan, siap tambah2 lagi.. hehe.. si adik sampai 3 kali tambah (mama buh nasi dalam kuantiti yang sedikit jerk untuk adik). Si kakak pula, tak makan nasi pun. Duk makan udang dengan kuah sambal tu.. lepas hisap-hisap.. puas pujuk suh makan nasi, tak nak juga. Huhu..



gambar tak sharp, pakai cam hset jerk.





p/s:
Anak-anak saya baru berumur 3 & 4 tahun, tapi suka sangat makan pedas-pedas. Sebenarnya saya takut juga biarkan mereka makan pedas-pedas. Tapi kekadang tak boleh nak elak, sebab papa diorang tak boleh makan tak pedas. Huhu..

01 November 2011

AJAR, MENGAJAR, PENGAJARAN!

Terkejut dan terkujat juga dua tiga hari lepas. Masa nak hantar anak2 kat nursery pagi tu, terserempat la sekali dengan atok salah seorang anak di nursery berkenaan. Dia just singgah sebab nak hantar baju cucunya, sebab ibu anak berkenaan lupa untuk tinggalkan beg anak tersebut! Mula2 ok jer. Lepas tu atok tu minta tolong panggilkan cucunya (nak jumpa la kot). Datangnya anak tersebut, terus atoknya marah-marah sebab ade kesan cubit kat pipi cucu dia. Anak tersebut kawan baik anak saya! Mulanya takut juga, kot la anak saya yang 'memberi' kesan cubit tu.  Cucunya terkunci mulut bila atok dia marah2 kan cikgu a.k.a pengasuh nursery berkenaan. Lepas tu siap pesan kat cucu dia! "pergi cubit balik kt budak yang cubit **** (nama anak tersebut)! jangan biar dia buat lagi." Terkejut la saya apabila dengar atok mengajar cucunya sedemikian! Tak wajar kan! Lepas tu atok tu beransur sambil membebel-bebel.. kemudian pengasuh tadi tanya la kat anak tersebut cerita sebenar. Siapa yang buat. Tetiba anak tersebut cakap "MAMA".

Hah, nanti tak pasal2 anak tersebut cubit mama dia pulak. Sebab atok ajar, cubit balik orang yang buat dia. hehe.









p/s:
saya tak pernah ajar anak saya balas balik apa2 org buat jahat kat mereka. Cuma yang saya ajar, pertahankan diri! jauhkan diri dari budak2 nakal. Kamu pulak macam mana?