21 December 2011

Udang Goreng Kari.

Orang duk sibuk apdet pasal masakan. Saya pun nak jugak lah! hee.. Malam tadi dah putus idea. Tak tahu nak masak apa. Dalam peti ais ada udang! Tak kan nak buat sambal udang lagi. Semalam dah sambal sotong. Tau la anak-anak ngan cik suami ni suka sambal! huhu.. Fikir punya fikir, teringat pernah terbaca pasal Udang Kari Aromatik dari blog Melley Mey. Saya suka jenguk blog dia. Suka tengok resepi2 terbaru yang kebanyakkan dia olah sendiri. Setiap kali tengok, kecur air liur saya!

Tapi udang tu saya tak salin resepi (doh)! Menyesalnya. Cuma yang saya ingat KARI UDANG! haha..  pastu teringat la sikit-sikit bahan dia. Jadi, saya mulalah mencampur-adukkan semua bahan. Tak sangka jugak, hampir sama! Tinggal saya tak masukkan daun pandan dan cili merah tu saya ganti tomato. Haha.. [AMARAN: Jangan bandingkan gambar saya dengan gambar dia. Memang nampak tak sama langsung! Haha..] sebab cara masak pun berbeza. Saya tumis semua bahan tu sampai naik aromanya kemudian saya terus campur udang tu! Adeih.. Failed la saya kan. Nampak sangat macam nak senang jerk. Hee..  


 
'Persembahan' masakan saya ni tak best!
Tak boleh masuk Master Chef kalau macam ni. Hehe..

Malam tadi ni saya hanya buat dua jenis lauk jer. Kari Udang ni dengan sayur goreng biasa jerk. Sayur dan tomato tu kiriman kakak saya dari Cameron highland sebagai buah tangan. Takut rosak, saya terus jer masak. Berdebar pulak nak makan, takut tak sedap. Bagi cik suami rasa dulu. Dia cakap, "OK la.." huhu.. kaciwa!!! [Tau la dia suka makan sambal. :( ]

Tapi anak-anak cakap, "Sedapnya mama masak!" Wah, gembira nya dengar pujian tu.. haha... Siap tambah-tambah lagi nasi. Seronok saya tengok mereka makan! Finally, cik suami tambah nasi, dia pun cakap, "Eh, sedap la. Boleh la masak macam ni lagi." Hiks.. terus saya tak lalu makan sebab hati dah berbunga-bunga. Hehe...








p/s:
Ikutkan resepi asal guna udang galah or udang yang besar. Baru sedap! Tetiba saya lapar. Huuuu...

2 comments:

  1. eus,
    kalo suami & anak2 puji sedap tu.. memang sedap lah tu... berbaloi kan memasak utnuk keluarga..

    ReplyDelete
  2. ye la kakyong.. rasa seronok sgt! heeeee....

    ReplyDelete

Terima kasih atas perhatian anda! *___^