30 October 2010

kisah toll 'touch n go'

gmbo dr mr. google




haha.. ni gara2 kwn2 'pisang juget' punye topik.. bila baca kisah mereka, tingat aku psal kisah mula2 dpt lesen keta dulu.. aku blaja keta kt KL jugak la.. kiranya, dh tempuh jugak la kesesakan lalulintas tu bagai.. tp still nebes jugak.. sbb.. x pnah bwk keta secara sah sblm ni.. ekekeke... bila dh dpt lesen, maknanya aku dh SAH boleh bwk keta kemne jerk aku suka.. muahaha....

time tu aku lom kawen.. *tp dh dekat ngan tarikh nk kawen dh*.. bakal future asben mase tu kasi la pjam keta.. sbb aku nk bwk mama gi umah kakak aku kt subang..urusan majlis jugak la kira ni.. yg klakarnyer, jln biase ade, cuma sdikit sesak. Pd waktu tu, jln sg.buloh tgh repair.. mmg sesak gak la.. so, nk lari dr kesesakan ni, aku ikut la TTDI potong ikut IKEA... alhamdulillah, psal jln aku x de la takut sesat.. coz dh byk kali lalu situ.. tp korg nk tau?! ni la 1st time lalu ikut jln ber'toll'.. ekeke...

sib baik, keta xbyk sgt... *bkn waktu2 puncak* sblom smpai toll, aku ok jerk.. tetiba, nmpak jerk byngan toll, aku jd nebes.. mama kt sblh apa lg, bila tgok aku ni kelam kabut.. dia pn ikut nebes skali.. hahaha... sesmpai kt palang toll tu, aku cuba kuar kn tgn nk touch kad tu.. eh, terlbey sudah.. undur sket, alamak, terkebelakang la plak.. msuk gear blk kedpan.. tetiba kad yg di pegang kemas kt tgn td tu 'terlucut' jatuh! arghhhh... gabra.. gabra.. mcm mne ni.. cuba bukak pntu nk ambik kad td, tetiba keta tu plak 'bgerak kedpan'.. *lupe nk free gear... :P* sib baik x laju.. pastu dtg org yg jaga toll tu tlong.. kui kui kui... merah padan muka! bila tgok cermin, kt blkg dh ade 2-3 keta mnggu.. msing2 tepuk dahi... owh maluuuuu....

trus pecut.. malu takut2 dorg dpt kejar dr blkg pastu gelak2kn aku.. mama membebel-bebel.. huhu.. itu lah kenangan! hahaha..

-tamat-



p/s:
skang dh xtakut.. sudah expert.. jammed ke hape ke. x kisah dh.. mama pn sudah tidak takut lg.. hehe.. *blagak*..

27 October 2010

who do you think you are?



i know i can’t take one more step towards you
cause all that waiting is regret
don’t you know i’m not your ghost anymore
you lost the love I loved the most

i learned to live, half alive
and now you want me one more time

who do you think you are?
runnin’ ’round leaving scars
collecting a jar of hearts
tearing love apart
you’re gonna catch a cold
from the ice inside your soul
don’t come back for me
who do you think you are?

i hear you’re asking all around
if i am anywhere to be found
but i have grown too strong
to ever fall back in your arms

i've learned to live, half alive
and now you want me one more time

who do you think you are?
runnin’ ’round leaving scars
collecting a jar of hearts
and tearing love apart
you’re gonna catch a cold
from the ice inside your soul
don’t come back for me
who do you think you are?

it took so long just to feel alright
remember how to put back the light in my eyes
i wish i had missed the first time that we kissed
cause you broke all your promises
and now you’re back
you don’t get to get me back

who do you think you are?
running around leaving scars
collecting a jar of hearts
and tearing love apart
you’re gonna catch a cold
from the ice inside your soul
so don’t come back for me
dont come back at all

x2

who do you think you are?
who do you think you are?
who do you think you are?


p/s:
ter 'addict' lagu ni.. hehe...

26 October 2010

kemanakah dia pergi?!

huhu.. semakin hari semakin mood utk berbloging hilang.. KEMANAKAH MOOD ITU? kekacauan berlaku setelah kehilangan blog yang penuh kenangan dulu.. sdey, smpai ari ni xleh nk maafkn diri sdiri.. benci betol! huhu... cuba pulih dan bangun kembali.. namun, tidak semudah yang dijangka kan.. tetap x sama.. tetap ade cacat celanya.. uUWaaaa... *sedih sgt nih!*



rase nk buat blog baru.. yang 100% lain dr yang ni... yang punya karakter sdiri... huhu... boleh kah?! huhuu.. sang suami sudah punya blog! owh.. sgt terkejut! benarkah? sudah selidik.. memang benar ape yang dikabarkan.. ekekeke.. selamat berblog la sayang... andai bloging itu satu terapi utk awk... 




p/s:
merapu ari ni.. xde idea.. sebab mood makin kurang :((



23 October 2010

Pengubat Duka Lara

video

huh.. inilah DHIYA ALYSHA.. slalu buat mama tersenyum...

video
   *abaikan suara latar yg tgh menyanyi tu.. hehe..



ini lah pengubat duka lara mama.. tq syg.. 
insyaALLAH, mama akan jaga icha ngan adik, 
smpai hjg nyawa mama..



p/s:
tergelak melihat lagak ank dara ngan anak teruna ku ini.. video ni dh lme.. tp xsempat nk upload.. bz.. hehe.. ari2 tgok video ni.. rindu sgt ngan anak2.. huhu...

20 October 2010

terkesima!

sume ni gara2 ank dara ku sorg yang baru berusia 3 thn 9 bln.. lagaknye umpama dia seorang gadis remaja belasan tahun.. tahukah anda?! ekeke... xde bnde yg x snonoh pn.. cuma terkesima dengan gaya nyer tetiba mood sdey.. mood mrajuk... pastu, tetiba air mata meleleh.. huhu... sebabnya.. tokma tgalkan dia.. coz nk blk kg..

sbenarnya, tokma ade kt sini dh smggu lbey.. uruskan beberapa urusan yg perlu diselesaikan.. dan dh smpai masa dia blk kg.. ape lg... mula lah ank dara ku buat drama.. huhu... dlm tempoh seminggu ni, kami slalu la singgah umah kakak ku.. coz mama duk sana.. kekdg aku mlepak kt sne smpai  kul 10-11 mlm.. dan kekdg aku bwk mama blk umah aku...

sonok la ank2 aku.. nk tdo ngan tok ma la.. nk mkn ngan tok ma la.. nk mandi ngan tok ma la.. huhu.. semua nk ade tok ma... heh! pastu blk dr kije ambik dorg kt nursery.. dan aku terus la nk blk umah.. icha ckp.. "mama, lalu sane.. xnk lalu ikut sini... pegi sane.. pegi sane.." masa ni, xnmpak lg sdeynyer..  aku ckp, "eh, watpe nk lalu sane, kita nk blk umah papa la... msti ikut jln ni..." pastu si icha.. "ambik tok ma dulu..." aku ckp, "tok ma dh blk kg td.. mama hntar tok ma naik bas pg td.."

tetiba senyap sunyi... xde suara pn.. yg bunyi, si gazy jerk.. yg x tau ape2.. aku cuba toleh.. rupenye, dia mrajuk.. air mata meleleh... oit, btol ke ank dara ni.. gayanye mcm terlalu sdey tok ma tgal kn dia.. aku ckp, "kakak jgn la sdey2.. nnt tok ma dtg lg.. tok ma ade kije kt kg.. xleh dok sini lama2..." still senyap seribu bahasa.. dan air mata tetap mleleh.. mcm org2 dewasa mnangis.. huhu.. tersentuh aku tetiba.. ank aku punya prasaan mcm tu skali.. huhu...



p/s:
ni klo aku citer kt mama, msti mnangis lg mama kt kg tu.. ntah la.. nk kata icha ni mama jaga dr kecik x jugak.. mama layan icha mcm cucu2 lain jugak.. xde bezanya.. tp knape dia tersentuh.. sdey semacam jerk bila ckp tokma blk kg.. huhu.. td aku lak yg rase nk nangis! huhu...

19 October 2010

isteriku adik bekas kekasihku...

wah.. tgok tajuk! kontroversi bukan?! tp kn.. itu adalah kenyataan.. sekarang konfius... mcm2 ade kt fikiran.. tp sebelum tu, aku memohon padaMu ya ALLAH..  
Ya ALLAH.. ya Maha Mengetahui.. Kau jauh kn lah kami adik beradik drpd MEREKA2 yg CUBA, AKAN atau SEDANG merosakkan hbgan kami adik bradik....

"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kpd kami, & kurniakanlah kpd kami limpah rahmat dr sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yg melimpah-limpah pemberianNya.


ntah.. xtau apa yg bermain di fikiran aku sekarang.. yang ada, satu perasaan yang sukar di rungkai... gembira.. terharu.. sedih.. takut.. geram.. kecewa.. marah! semua bermain di benak hati ni.. tp jauh disudut hati, semoga segalanya baik2 belaka di dunia dan akhirat.. semoga semua perasaan ini hanyalah mainan..

sebelum tu, aku memanjat kesyukuran.. setelah hampir 8 tahun kakak aku yang no.3 (k'ieda) hidup bersendirian di samping ank lelaki tunggal nya, dia telah menemui jodohnya.. dia melalui satu tempoh kehidupan yang sukar.. perit.. hanya dia yang tahu.. sebagai adik, walaupun jodoh ini bukan yang diimpikan, aku tetap bersyukur.. melihat taufiq (ank tgal k'ieda) dpt merasa kasih sayang seorang ayah.. sungguh.. dr bayi, smpai umur dia 7 tahun, tidak pernah sekalipn dia melihat wajah ayahnya.. sebab?! k'ieda berpisah dgn asbennye semasa kandungan nya hanya 2 bln.. dan tempoh itu, sungguh aku terasa kesengsaraan hidupnya..

kemudian, ditakdirkan oleh Nya.. k'ida bertemu jodoh.. jodoh yang tidak kami sekeluarga sangkakan.. seorang lelaki bergelar 'suami' telah mngambil k'ieda sebagai isteri no.2.. byk rintangan pada mulanya.. dan tidak ada siapa2 pn dalam keluarga setuju perkara ini.. malah, k'ieda sendiri.. tak mahu mengambil hak orang.. tp ntah.. akhirnya.. mereka disatu kan.. dalam redha atau tidak.. itu hanya mereka yang tahu...

kisahnya, suaminya ini adalah bekas kekasih kakak ku no.2 (k'niera).. kisah mereka?! mungkin hanya cinta monyet.. atau mungkin juga cinta sejati.. aku x tau.. perjalanan cinta mereka aku x tau.. kesudahannya putus pn aku tidak tau.. k'niera temui jodohnya atas urusan kluarga.. dia tidak tau menahu pn jodoh nya.. hanya terima walau hatinya berat... kembali bersua disebabkn fesbuk.. tp sekadar kawan.. aku tau! tidak lebih.. sebab, k'niera seorang yg amat sayangkn kluarga.. dan disini, bermula segalanya...

bukan aku hendak mentafsir sesuatu yang buruk.. cuma perasaan bimbang bermain di fikiran.. ya ALLAH, kau jauhi lah semua itu....


p/s: 
salahkah aku sebagai adik sedikit tercuit dengan keadaan ini?! sebab, aku bayangkan.. klau lah aku di tempat mereka.. ape yg sedang mereka fikir kan?! ape perasaan mereka ketika bersua satu kluarga?! stakat di fesbuk, boleh la gelak2.. Mmm... mungkin akan ada sedikit perasaan cemburu kpd salah seorang dari mereka... klo bkn k'niera yang cemburu, mcm mne pulak k'ieda.. sebab k'ieda tau segala-galanya tentang kisah mereka... btol x?! ke aku yg beriya iya sgt ni?! adeih... konfius.....

15 October 2010

Tekanan Darah Rendah


mencari artikel psal darah rendah.. bkn baru tau  kejadian ini.. mlh dr awal kawen dulu dh tau dh.. aku mpunyai gejala darah rendah.. hari ni, setelah penat memerah keringat dan membanting tulang utk mencari sesuap nasi, maka terlintas lah dihati utk mencari atikel ini.. kui kui kui.. *gila nk mngarang! hahaha... layan jerk la.. sudah lama x merapu!

Anda mungkin pernah mendengar bahawa tekanan darah tinggi merupakan masalah. Jadi bagaimana pula tentang tekanan darah rendah?
Tekanan darah adalah kekuatan darah menggalakkan terhadap dinding arteri anda. Setiap kali jantung anda berdetak, mengepam darah keluar ke dalam arteri. Tekanan darah anda paling tinggi ketika jantung anda berdetak, mengepam darah. Hal ini dipanggil tekanan sistolik. Ketika jantung anda semasa berehat, antara ketukan, tekanan darah anda turun. Ini adalah tekanan diastolik. pembacaan tekanan darah anda menggunakan kedua-dua nombor. Kedua-duanya penting. Biasanya mereka menulis satu di atas atau sebelum yang lain, seperti 120/80. Jika membaca tekanan darah anda 90/60 atau lebih rendah, anda mempunyai tekanan darah rendah.



Sesetengah orang mempunyai tekanan darah rendah sepanjang masa. Mereka tidak mempunyai gejala dan bacaan mereka yang rendah adalah perkara biasa bagi mereka. Pada orang lain, tekanan darah turun di bawah normal kerana beberapa kejadian atau keadaan perubatan. Beberapa orang mungkin mengalami gejala tekanan rendah bila berdiri terlalu cepat. tekanan darah rendah merupakan masalah hanya jika itu menyebabkan pusing, pengsan atau dalam mungkin lebih teruk lagi.


Postural (ortostatik) Hipotensi

Postural atau hipotensi ortostatik merupakan bentuk tekanan darah rendah di mana pening atau pengsan terjadi ketika seseorang tiba-tiba berdiri dari posisi duduk atau berbaring. Biasanya, ketika seorang individu berdiri, pembuluh darah mengerut untuk menjaga tekanan darah normal dalam posisi baru. Namun, pada orang dengan hipotensi postural, mekanisme ini mungkin tidak berfungsi dengan baik, dan pada berdiri, pengurangan sementara dalam aliran darah ke otak boleh menyebabkan pengsan. Naik perlahan-lahan dari posisi duduk atau berbaring biasanya akan menghalang gejala-gejala dalam situasi ini.

Pesakit dengan hipotensi ortostatik bentuk biasanya hadir dengan gejala yang sama. Pada menganggap suatu postur tegak mereka mungkin mengalami sakit kepala ringan, pusing, sinkop (pengsan), bergoyang, iskemia serebral fokal (aliran darah rendah) ditunjukkan oleh aphasia reseptif atau ekspresif (kesulitan berkomunikasi) atau kejang (tersentak biasanya klonik), angina pektoris, sakit kepala disebut ke bahagian belakang kepala atau leher, atau visi terowong.
Walaupun hipotensi postural adalah suatu keadaan yang agak baik kepada sebahagian besar individu, itu harus dilaporkan kepada doktor.


p/s: 
nk tau leh lanjut?! sila search low blood pressure kt google... hahaha... ni pn aku kopipes jerk! hehe..

owh.. IBERET FOLIC® - 500

terharu! terharu! smlm (14-10-2010) MC... demam.. pening2.. aku slalu sgt x sihat... slalu nk pitam2.. kenapakah?! owh.. bkn sbb peknen ok!! hehe.. aku ni dtg dr kluarga darah rendah.. no wonder la klo kena kt aku.. mlh, adik aku lg teruk pd aku.. huhu...

dh slalu sgt aku MC.. klo dtg kije pn, org slalu tgok aku ni pucat jerk.. tp aku xleh rehat mcm staff lain.. kerja aku berbeza ngan dorg.. klo sakit pening skit2.. boley rest kt belakang (bilik staff yg bujang).. tp aku, klo dh dtg kije, xleh nk nk rehat2.. msti kena ngadap kije smpai blk.. tu pn klo bleh blk sharp kul 5.30ptg.. kije mcm aku ni x tentu mase.. kena ikut kije, klo kije tu nk esok, ari ni nk kena siapkn! wlpn smpai pepagi buta... *tp sejak keblkngan ni, dh jrg dpt job yg sgt2 urgent mcm tu.. pling lewat blk skang ni pn takat2 kul 11.00 mlm jerk.. hehe..

owh.. bercerita psal kesihatan aku.. akunyer bos ppuan, tersgt lah ambik berat psal staff2 dia.. seorang yg sgt ambik berat! bygkn, msuk jerk kije pg td.. dia dtg jmpe aku.. dn dia bagi ini utk aku..........
.
.
.
.
.
.
.


huhuuuuu..... terjaru sgt!... kui kui kui... maknanye, pasni aku kena mkn la.. ekekeke.... *cerita ini akan bersambung........





12 October 2010

10.10.10 -majlis mereka-

ai.. 12.10.10 br wat n3 ni.. hehe.. ape ade ngan 10.10.10?! M-mm dh tentu kenduri kendara.. event sana sini.. masing2 nk dpt kn the best angka tu.. huhu... dlm kehidupan aku, xde ape yg mnarik.. cuma penat mnghadirkn diri ke majlis perkahwinan kawan terdekat asben.. planning dr awal thn lg.. serba serbi nk pink! hehe.. xpe la.. ikut jerk la.. kami gelarkan geng asben ni GENG GBK.. aku pn xtau nape.. geng bas kilang? ntah la... join jerk la.. geng ni ade 10 adik bradik.. yg kawin 10.10.10 ni ade lah adik tiri mereka.. haha.. kwn baik kpd slh sorg geng GBK.. secara sah, dia mnjadi adik tiri GBK.. haha... *pening? layan jerk.. 

skang, tgal 2 teruna lg x kawen.. ntah bile.. thn dpn? dua thn lg? hehe.. same2 tgu.. msing2 nk berebut 'org pling last kawen'.. ntah ape2 jerk kn.. poyo mereka ini.. ekekeke... tp adenyer GBK, bermakna, adenyer aktiviti kami utk enjoy.. heh! 

ok, kembali ke pangkal jln, 10.10.10.. adelah kenduri kpd psngan kiut miut syed n sara.. TAHNIAH.. biasenyer, kami akn rakam smthing yg klakar dlm setiap majlis geng GBK.. mcm2 knangan ade.. hehe.. biase kami akan bwk hadiah pelik2.. ekekeke cth?! utk majlis Lut, geng GBK bwk ayam, itik dan burung.. hahaha.... sume jemputan ternganga tgok ayam2 itik tu.. hahaha... tp utk syed n sara, kami hanya bwk kalungan bunga jerk.. sbb?! majlis mereka di dewan, x snonoh rasenyer bwk ayam ngan itik ke dewan! heheehe.. tu pn org dh pndng semacam! kui kui kui...

ni dia psngan yg kiut miut, syed n sara..
tahniah.. tahniah...
hepi! akhirnye, adik tiri GBK kawen jugak! hehe..

sape yg sronok?! tentu lah kaum kluarga dan shabat handai.. akhirnya.. setelah bertahun menyulam kasih, dpt juga disatu kn dengan ikatan yg sah! alhamdulillah.. GBK pn tumpang gembira.. hehe.. next trip, kami akan ke Taiping.. majlis bertandang pulak.. smoga sgalanya bjln spt yg direncanakan..  meh layan sedikit gambar yg ade...

antara yg hadir.. ade juga geng GBK yg xdtg..  last mnt, mslh yg xdpt dielakkan dtg menduga.. huhu.. xpe, kami faham, asal sume berkeadaan baik!
buah hati mama.. si kakak, ternganga tgok pengantin! dia mmg suke tgok org cantek2.. pakai mekup lawa2.. hehe.. si adik, dengan caranye sdiri..
si comot! hehe..




p/s: 
tp aku rase xseronok.. sebab utama adalah kerana cara pemakaian ku.. ntah... aku dh start rase x slesa.. bertudung gaya itu.. dan mungkin ini adalah kali terakhir.. x kn ku cekik leher sdiri lg.. :((

itulah dia.. kebaikan dan keburukan di fesbuk! same2 jd kn pngajaran.. smoga mndtg kebaikan utk semua! aminn..

09 October 2010

ayo.. yo.. yo.. tukar lg!!

hahaha.. fening.. fening.... mau tukar lg layout blog ni.. huhu.. yg sblm ni *refer n3 sblm* hitam sgt! rase cm..... ntah! best jugak!.. ceria.. tp aku lbih suka putih.. bersih.. hehe... tp yg ni xde la putih sgt! cuma nmpat soft la.. pdpt korg? ok x layout baru ni?!

ok ke x yerk

08 October 2010

ape cer?!!!!

1st time mlm2 nk apdet blog! gatal2 tgn... nk tukar layout la.. hehe.. dh lame sgt guna layout yg dulu tu.. kali ni kasi 'hitam' la plak.. hehe..

ok x?

beraya di kampung halaman ku....

hehe.. laju jerk nk menge'pos' n3 ari ni.. hehe... sbenar nyer.. time raye kt klate tu x rase raye sgt! ramai sdara nara dh blk.. maklum la, aku blk klate raye ke-5.. sape lg yg ade.. huhu... cuma blk sbb berayer ngan mama n tok.. tp dorg sibuk sbenarnyer.. kenduri kendara byk sgt.. smpai kan dr hari pertama aku blk, smpai hari aku nk bertolak blk KL, mama hanya sempat msk nasi lemak jerk.. huhu.. lain, kami mkn lauk kenduri jerk.. :P

kali ni, kami try blk ikut GRIK, Perak.. saje nk test jln.. sbb aku dh lme x menikmati permandangan banjaran titiwangsa.. best! hehe.. mula2 ingat nk rest kt tasik banding tu, tp asben ckp, trus jerk la.. ank2 pn tdo mase tu.. huhuu... so ambik gmbo dlm keta jerk la.. :P




aku duk klate 4 ari.. x kemane pn.. sibuk pegi kenduri2 jerk.. nk gi mandi pantai pn x smpat! hehe.. tp sonok la.. dpt cium tgn mama.. :(

gmbo pn xde, yg ade.. gmbo ank dara jerk.. sibuk suh ambik dia posing ngan payung! hehe...






Bercerita Pasal Rayer..

akhirnyer, kuar jugak n3 psal raye.. huhu.. jeles sebab sume msti akan bercerita psal rayer.. msti ade gmbo raye yg best2.. huhu.. aku?! haaa.. baru ari ni nk bercerita.. tp tnpa gmbo raye.. :(

thun ni aku sefamily beraya kt  kmpg asben nun jauh di gunung... gunung besout, sungkai perak.. kami blk 2 ari sblm raye.. ari rabu.. saje cuti awal, sbb asben ckp, thn ni pn nk blk kmpg aku gak nun di pengkalan chepa, klntan.. **hehe.. alhamdulillah.... perjalanan blk ok2 jerk.. xtergesa2... xde sangkut kt jln.. lancar jerk.. ank2 pn sonok nk blk jmpe opah n atok.. 
saje ikut exit tg. malim.. hehe...

Mmm... aktiviti sehari sblm raye? ofkos "melemang"!! hehe.. mak ajar aku wat lemang! hehe.. best! cara2 nk wat lemang dr 'C' hingga 'Z' mak ajar aku wat.. * 'A' tu cara2 cari buluh.. 'B' plak cara bersih kn buluh.. sume tu ayah yg wat.. * maklum ler.. aku xpnah wat lemang... bab membakar pun ade cara rupe nyer.. huhuuu.. terasa sgt la JAKUN.. heh!

ekekeke.. poyo jerk.. muka di blurr kn! mcm artis yg wat slh lak.. hehe..

proses memasukkan daun pisang ke dlm buluh.. hanya ade bebrape jenis daun jerk yg bleh digunakan.. tp, sblm tu, daun kena di bersihkan dulu, kemudian di jemur bg layu sket..

byk kn!! aku berjaya msuk kn daun utk 3 btg jerk.. tu pn terkial2.. habih daun mak koyak.. huhu..

inilah hasil nyer....

mesin nyioq dulu.. *asben mesin kn! coz aku takut! huhu....

sesi memasukkan beras pulut ke dlm buluh...

ingatkn senang, rupenyer susah gak, takut beras tu x masuk btol dlm daun tu...

skang sesi membakar plak...

haha.. tgok! sume sibuk nk membakar jugak..


menunggu lemang masak.. wat dlm kul 9.00 pagi, kul 2 lbeh dh bleh angkat! hehe...


hehe.. puas ati! dpt gak 'melemang' akhirnyer... sonok sgt! mak wat lawan lemang ni ngan rendang daging! dan 2nd menu utk raye ari tu, along masak nasi dagang! wah, best org perak masak nasi dagang! tang nasi jerk aku yg kukus.. lauk2 sume along yg masak! 'A' plussss la long!!!!

di pagi raye tu, kami berkumpul ramai2.. sesi bermaaf-maafan dan bergambo.. tp aku sdey.. aku nyer fon screen rosak, xleh nk ambik gmbo.. tp ade ler gmbo kt camera abg. long.. cuma aku x ambik lg.. eheh... so, kt bawah ni jerk antara gmbo rayer aku yg ade dlm simpanan..

pepagi raye dh comot! songkok ntah kemane.. huh..

opah n atok bergambo bersame cucu2 nyer.. *eh mne lg sorg?!!
sib baik sempat tgok, rupe2 nyer nk ke bwh tmpt 'melemang' smlmnyer.. huhu..

satu2 nyer gambo... blur pn blurrr laahhh!!! :((


sekian cerita raye kami tahun ni.. *tp blom abis lg ni.. raye edisi klate lom dpt nk ceritakn skli dlm n3 ni... tgu la dulu.. heh!

05 October 2010

award lg..

Award utk yg kedua kalinye.... hehe.. thanks to syamila02 coz sudi kasi award ni!!!!

comel kn!!!

rambut beruban?!

huh.. umur baru 28thn.. tp kpale dh memutih... sdey nyer... tp ade gak org ckp, "ala.. xpe.. bkn nye x pakai tudung".. maknanyer, xde sesiapa nmpak rmbut kite.. tp, asben nmpak... ank2 pn nmpak... huhu.. TP, KORG SDEY X KLO RMBUT BERUBAN?!  agak2, ade rase TERTEKAN x?! M-mm... aku bknnye dtg dr gen rambut beruban di usia muda... mlh mama aku, skang 56thn, masih lg nmpak 'hitam'.. cuma, klo dibelek2, baru nmpak yg 'putih'...

aku prasan, stahun kebelakangan ni, rambut aku byk yg memutih.. pastu yg x tahan nye.. kpale ni GATAL ya amat!!! kekdg, smpai2 senget2 tudung aku tonyoh... geram nyer... tp aku xpnah cuba cari jln nk berubat.. x tepk lgsg... mula2 bg aku, ala.. xpe la.. ape nk buat kn! tp, skang ni dh start rase x slesa.. ank aku yg umur 3 thn sudah pndai nk cari uban mama dia.. huhu.. si asben ni plak, slalu perli2 dh bile aku mntak tolong cabut kn uban.. hehe...

PUNCA?! aku x tau... nk kata keturunan, mcm aku ckp td.. xde... pemakanan kah?! atau hormon?! atau juga sebab terlalu byk pikir?! Mmm.. aku xtau.. sungguh aku x tau... Cuma, skang ni, bile aku pk blk, 1-2 thn ni aku stress.. stress sgt2..  ITU KAH PUNCANYA?! huhu...

ambik mase jap td.. tgok2 kt web, terjumpe petua ni.. hehe..
Caranya ialah dengan mengambil segenggam biji betik (banyak pun tak apa) yg sudah masak. Kemudian jemur biji betik tersebut.Biji betik yg kering digoreng tanpa menggunakan minyak sampai hangus. Selepas itu, tumbuk sampai lumat sebelum dimasak dgn semangkuk santan pekat hingga menjadi minyak. Minyak inilah yg boleh digunakan sebagai minyak rambut seharian. Insya-Allah rambut anda akan lambat beruban. Selamat mencuba...

Mmm... nk try la.. tp korg ade pglaman x? leh kongsi2... sian kt aku.. huhu...