02 November 2010

Solat atau Sembahyang? Solat laaa...


Alhamdulillah, setiap ari jumaat, selepas solat asar, bos syarikat tempat aku bekerja mengadakan kelas agama. Kelas agama ni berkisarkn tentang akidah, tauhid dan isu semasa psal Islam. Sudah hampir enam tahun aku disini (walaupun satu ketika aku cuba cari rezeki ditempat lain). Tp DIA berikan aku penghijrahan itu hanya seketika.. Alhamdulillah, aku dipanggil utk berkhidmat kpd syarikat itu kembali.. syukur sgt! Ustaz yang mengajar kami adalah Ust. Ishak Din (abg kpd Dato' Dr. Haron Din). Dia garang sgt.. slalu buat soalan cepumas! antaranya, 'mustahil ALLAH melihat sesuatu yang mustahil?' jwpan dia bkn psal 'ya' atau 'tidak'.. persoalannya adalah mengenai 'ayat' soalan itu.. haha.. dia selalu putar belitkan soalan supaya murid dia keliru! hehe.. 'betul' atau 'salah'..

Ust. Ishak slalu marah kalau ada org sebut sembahyang.. mesti dia ckp, 'bodoh lah kamu ni.. solat ngan sembahyang tu x same.. sebut SOLAT'.. lagi satu dia akan cakap, 'solat hanya org Islam yang guna, sembahyang smua org guna termasuk org kafir'.. kalau org x faham maksud ust. ni mmg akan jd keliru.. termasuk mula2 aku masuk kelas dia enam tahun lepas.. ok la.. dh lame nk kuarkn psal n3 ni.. tp tersangat-sangat la tiada idea utk mengarang.. lalu ambik jalan pintas, dgn meng'search'kan artikel ni kt mr.google.. dn terjumpa la blog INI. Secara rakusnya, aku mengopipes kan semuanya tanpa diedit msuk ke dalam blog milik aku ni.. meh kita kongsi!

Gambar dari mr. google


Hampir kebanyakan umat Islam hari ini tidak terlepas daripada menggunakan istilah "Sembahyang" yang merujuk kepada "Solat." Tetapi pada hakikatnya, istilah "Sembahyang" mempunyai maksud atau pengertian yang terdapat unsur "Syirik."

Professor Hasbi As Siddiqi di dalam salah satu bukunya, membahas perkataan "Sembahyang." Katanya; "Sembahyang di ambil daripada perkataan "Sembah" dan "Hyang" yang merujuk kepada nama dewa - dewa yang disembah oleh penganut Agama Hindu dahulu kala. "Sembahyang" juga diertikan sebagai "menyembah berhala yang bernama Hyang."

Dua pakar Bahasa Indonesia, yang salah seorangnya pernah datang ke Malaysia, mengajar di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), iaitu Dr Daniel juga telah mengesahkan bahawa istilah "Sembahyang" merujuk kepada "menyembah dewa yang bernama Hyang."

 Orang Buddha pergi ke Tokong, Orang Hindu pergi ke Kuil dan Orang Kristian pergi ke Gereja menggunakan istilah "Sembahyang," terserahlah kepada mereka, kerana memang terdapat unsur "Syirik" dalam ibadah mereka. Tetapi Umat Islam, Tidak sesuai sekiranya, "Solat" juga diistilahkan sebagai "Sembahyang", yang mana pada asalnya kata sembahyang itu merujuk kepada "menyembah dewa bernama Hyang."

Kalau boleh ubahlah ayat seperti seorang ibu mengarahkan anaknya bangun untuk menunaikan Solat Subuh. "nak, bangun!. pergi "Sembahyang Subuh," kepada "nak, bangun!. Pergi "Solat Subuh." Solat lebih tepat istilahnya

Mungkin sebahagian daripada kita, akan menganggap bahawa hal ini hanyalah hal yang remeh dan tidak begitu penting. Tetapi bagi mereka yang mempunyai kesedaran Agama dan memetingkan kualiti ibadah, akan sentiasa berhati-hati dan mengambil perhatian akan hal seperti ini.

SEBARKAN . . . Semoga Allah merahmati usaha kita. Amin!.



p/s:
idea utk kluarkan n3 ni adalah terhasilnya sedikit perdebatan di fesbuk sblm ni.. tp sbb aku xde fakta yg kukuh, perdebatan itu berakhir dengan kemenangan di pihak dia hehe.. tp dalam hati.. aku nk buktikan  maksud aku sbenarnya.. hehe.. akhirnya.. aku menemui artikel ni.. tp org itu still dgn pendapatnya.. xnk terima ape yg 'jelas' ini.. xpe lah, terpulang.. aku sudah jalan kan tugasku.. hehe..

6 comments:

  1. kakyong memang ajar anak2 dgn sebutan solat...
    solat tu lebih melambangkan kita sbg seorang Islam

    ReplyDelete
  2. Hmmm.. sebenarnya bg Noi sama je kot sembahyang dengan solat.. dari segi maksud sama je .. tapi sebagai orang Islam, lebih baik kita amalkan sebut sebagai "solat".

    Noi baru tau pulak pasal Sembahyang tu maksudnya menyembah dewa.. thanks for sharing anyway~

    ReplyDelete
  3. terime kasih atas perkongsian nye, Kak Eus. insyaAllah, akan try tukar penggunaan istilah tuh, sebab selame nih dah selalu gune sembahyang huhuhu ><

    bahaye betol lah. penggunaan bahase pun bole membawe kepade syirik. mintak-mintak di jauh kan. amin

    ReplyDelete
  4. oh..baru tahu eus. thanx for sharing ya.

    ReplyDelete
  5. solat lagi senang nak sebut. oke..oke..lepas ni kena buang terus perkataan semayang..

    ReplyDelete
  6. slm,
    tq smua sbb komen! hehe... *hanya ingin berkongsi

    ReplyDelete

Terima kasih atas perhatian anda! *___^