05 October 2010

rambut beruban?!

huh.. umur baru 28thn.. tp kpale dh memutih... sdey nyer... tp ade gak org ckp, "ala.. xpe.. bkn nye x pakai tudung".. maknanyer, xde sesiapa nmpak rmbut kite.. tp, asben nmpak... ank2 pn nmpak... huhu.. TP, KORG SDEY X KLO RMBUT BERUBAN?!  agak2, ade rase TERTEKAN x?! M-mm... aku bknnye dtg dr gen rambut beruban di usia muda... mlh mama aku, skang 56thn, masih lg nmpak 'hitam'.. cuma, klo dibelek2, baru nmpak yg 'putih'...

aku prasan, stahun kebelakangan ni, rambut aku byk yg memutih.. pastu yg x tahan nye.. kpale ni GATAL ya amat!!! kekdg, smpai2 senget2 tudung aku tonyoh... geram nyer... tp aku xpnah cuba cari jln nk berubat.. x tepk lgsg... mula2 bg aku, ala.. xpe la.. ape nk buat kn! tp, skang ni dh start rase x slesa.. ank aku yg umur 3 thn sudah pndai nk cari uban mama dia.. huhu.. si asben ni plak, slalu perli2 dh bile aku mntak tolong cabut kn uban.. hehe...

PUNCA?! aku x tau... nk kata keturunan, mcm aku ckp td.. xde... pemakanan kah?! atau hormon?! atau juga sebab terlalu byk pikir?! Mmm.. aku xtau.. sungguh aku x tau... Cuma, skang ni, bile aku pk blk, 1-2 thn ni aku stress.. stress sgt2..  ITU KAH PUNCANYA?! huhu...

ambik mase jap td.. tgok2 kt web, terjumpe petua ni.. hehe..
Caranya ialah dengan mengambil segenggam biji betik (banyak pun tak apa) yg sudah masak. Kemudian jemur biji betik tersebut.Biji betik yg kering digoreng tanpa menggunakan minyak sampai hangus. Selepas itu, tumbuk sampai lumat sebelum dimasak dgn semangkuk santan pekat hingga menjadi minyak. Minyak inilah yg boleh digunakan sebagai minyak rambut seharian. Insya-Allah rambut anda akan lambat beruban. Selamat mencuba...

Mmm... nk try la.. tp korg ade pglaman x? leh kongsi2... sian kt aku.. huhu...

2 comments:

Terima kasih atas perhatian anda! *___^