13 December 2010

Buah Pisang Kaki!

hehe.. td tertanya2 psal buah ni pastu ramai yg kasi respon! hehe... Persimmon atau dikenali Pisang kaki .. termenung jap, nape la aku xtau.. hehe... meh kita baca psal buah ni..

di ceduk dr mr.google

  • Scientific name: Diospyros kaki
  • Origin: China or Japan
  • Varieties: Numerous, varying in size, shape and flavor, depending upon where they are grown.
  • Tree: height up to 6 m
  • Fruit: diameter: 6-12 cm
  • Season: October thru December, and most abundant during the month of November.

Persimmon is a deep orange, waxy fruit which is similar to a tomato in shape. This fruit gets its name from the Algonquin Indians who formerly lived along the St. Lawrence River of eastern Canada. Persimmon is native to China, and was introduced to Japan. The Japanese consider it their national fruit but it is more properly called Oriental rather than  Japanese persimmon, since it is not native to Japan. 



Persimmons which have dark-colored flesh are always sweet and non-astringent and should be eaten before they become too soft. Varieties with light-colored flesh have astringent taste until they soften. The astringent taste is due to the presence of a large amount of tannin, the same substance found in tea. As the fruit ripens and sweetens the tannin disappears. Ripening can take place just as well off the tree as on. It is advisable to remove the skin before eating the flesh which, too, is bright orange. The fruit has to be harvested with care, and not be allowed to ripen and fall from the tree, because this would bruise the very tender and soft fruit. The best way to remove the thin skin of this fruit is by placing it under running water while scraping off the skin.



Common Japanese Varieties found in the Market:


  • Hachiya is significantly larger (up to 3 inches in diameter) and heart-shaped. It is hard and bitter when unripe, but becomes soft, sweet, and juicy when ripe.
  • Fuyu is a smaller variety which looks like a tomato. It is smaller and is taste sweet without any bitterness and stays quite firm even when ripe. 


Hachiya variety


Nutrient Value in per 1 pound:


  • Vitamin A: 10,080 I.U.
  • Ascorbic acid: 48 mg
  • Thiamine: .11 mg
  • Riboflavin: .08 mg
  • Niacin: .4 mg
  • Calcium: 26 mg
  • Phosphorus: 97 mg
  • Iron:1.3 mg
  • Carbohydrates: 73 g
  • Protein: 2.6 g
  • Calories: 286 


Health Benefits of Persimmon:


  • It is use as a traditional Chinese remedy for hiccups. Take 9 grams of calyx of the persimmon fruit and 3 grams of fresh ginger. Add water and steam for a few minutes and eat.
  • Persimmon cake is also used as a traditional remedy for diarrhea, hemorrhoids, lung infections and asthma. To make persimmon cake: the fruit should be plucked when the skin starts turning yellow. Peel and discard the skin and place the fruit in the sun to dry, applying pressure frequently on each fruit to gradually flatten it. Continue drying the flattened fruit in the sun or in the open until a white frosting appears and covers the entire surface.
  • Astringent taste of persimmon can help stops diarrhea, reduces sweating, and slows or stops bleeding.
  • Persimmons can help prevent cancer because it is high in vitamin A.
  • It contain compounds known as shibuol and betulinic acid that are thought to have anti-cancer properties.
  • A study conducted in Japan showed that the peel of the persimmon contains phytochemicals known as proanthocyanidins which may protect cells against oxidative damage associated with aging.






p/s:
segala artikel ni diceduk dr web hubpages ini..

buah apa?!

slm di pg isnin.. Mmm.. sabtu lpas ade psr mlm area kami.. mcm biase, tugas ke pasar malam, hanyalah en.asben sorg.. aku dan anak2 tunggu dirumah.. tp bkn beli utk mkn mlm pn, sgala lauk pauk telah dimasak! hehe.. juz cari mknan ringan2 dan brgan basah  jerk.. blk je rumah, en.asben tunjuk satu plastik berisi buah warna kuning *ishh.. xpnah tgok!*..  dia ckp kt kg aku ade buah tu.. kakak aku pnah tunjuk kt dia.. eh, konfius btol.. nape aku xtau ni! hehe.. tp aku rase dia silap kot.. hehe.. dia ckp buah ni, masam2 manis.. aku test la satu, x msam pn! manis jerk.. isi dia mcm plak buah pear jerk aku rase.. huhu.. korg tau x buah ape ni?


korang tau x yg kuning tu buah aper?




p/s:
bila mkn buah yg kuning tu ok jerk rasenyer.. tp bila mkn yg kuning nk ke'oren'an sket tu, mcm xleh telan la plak.. lembik sket mcm isi buah durian belanda, mngkin terlalu masak.... biji dia pn lebih kurang.. *mcm biji buah ciku pn ade*

10 December 2010

kisah cuti deepavali

hehe.. baru rasa nak cerita tentang kisah cuti2 Malaysia kami sekeluarga.. hehe.. masa deepavali, kami dapat cuti yang agak panjang (4 ari jerk)..  Mak (perak) ajak gi bekelah kt Teluk Senangin, Lumut.. ayah ndak & anak2, ayah njang & anak2, mak ode sorg serta mak awe & anak2 pn join.. kiranya agak ramai la jugak..
Kami bermalam satu malam kt sana.. Kami ambik 5 challet.. ok la.. kiranya xde la mahal sgt.. mula2 ala2 nk berehat jer.. pastu ayh ndak kuar kn pancing dia.. apa lg.. asben pn kuarkn jugak pancing dia yg memang sedia ada dlm bonet keta tu.. hehe...

hasil pancingan yg pertama dan terakhir.. ~ngeee....


Sesampai jerk kt pantai.. kami terus kuarkan segala makanan yg dibawa dr rumah! mak masak gulai taucu ngan  pecal *aku xpnah mkn pn pecal ni.. coz dia sejenis sayur-sayuran! hehe..*. Mak Ode buat nasi lemak ngan sambal ikan bilis +jering. Mak Awe buat nasi goreng *pedas kaw kaw pnye* . Mak ndak ngan mak njang, bwk makanan ringan2... semua kelaparan sudah.. hehe.. lsung x hiraukan anak2.. *sebab papa ngan a'chik ade tolong tgok kn*.. tp bila pusing jerk tgok anak2, rupa2 nyer tgh main pasir.. dgn bajunyer yg xtukar, abis kena pasir.. huhu..

huhu.. dh x ingat mkn dh mereka ini... x sabar nk main air..


kali ni, ntah knape mls bebenor nk ambik gmbo2 sekeliling.. huhu.. maybe serik tepon rosak manjang kerjanyer.. akibat byk kali terjatuh dlm air.. hehe...   mlmnyer, kami ber BBQ..  best! smuanya segar2 belaka.. yg paling sedap ketam! huhu... owh, lupa.. kami beli segala sotong, udang, ketam, ikan yg segar2 dr nelayan yg baru naik pd waktu ptgnyer..

video
ok lah, itu saja ceritanyer.. hehe... meh layan video anak dara sronok main pasir pastu kejar2 ngan ombak kecik..





p/s:
dh blk, baru mnyesal x ambik gambo byk2..

09 December 2010

suka nye! TERHARU pn ade..

ptg smlm (08122010) jem teruk.. aku kuar opis jam 5.45pm tp dlm jam 6.30pm aku rase baru dlm 500 meter bergerak.. perghh.. sesambil dgar hotfm, tetiba terpandang kt depan.. BERASAP! ape lg.. mggelabah la aku! nk meletop ke keta ni.. mcm2 pk.. muahaha.. trus kasi signal.. msuk ke kiri.. sib baik, dpan tu ade ruang benti.. xde la kacau jln nnt btambah jem jln yg sememangnya tgh jem tu..

trus tepon en.asben, dia ckp relax dulu kt tepi.. mayb air kering! hahaha... *naik keta xpnah nk check.. itu lah padahnye* mula, en.asben suh tgu keta sejuk dulu.. then aku kena check or tambah air.. aku ckp ok! nnt agak2 dh sejuk, aku buat la.. aku kuar, bukak bonet tu.. kot leh cpat kn proses penyejukkan keta tu.. ekeke.. tetiba en.asben call.. dia ckp, xyah buat ape2.. nnt dia dtg! siap pesan.. duk jerk dlm keta.. xyah kuar kunun2 nk bukak bonet.. ahahaha.. aku kuar blk ttup bonet! *aku paham, dia risau.. org skang xleh nk pcaya sgt! mcm2 ade.. kot2 ade yg nk ambik kesempatan kunun2 nk tlong.. huhu..*

yg aku terharunya.. dia sgup dtg, redah jln jem.. wlpun naik motor... lg satu.. kn smlm hujan.. dia redah jugak hujan2 tu nk dtg sbb risaukn aku.. huhu... basah kuyup dia smlm.. padahal dia dtg, xde la watpe pn.. juz tmbh air jerk.. *yg spatutnya aku buat sdiri jer* alahmdulillah.. xde kerosakan lain.. huhu.. lenkali, aku kena slalu check la.. xnk la mnyusahkan en.asben lg.. huhu..






p/s:
saya sayang awak!

06 December 2010

kenangan oh kenangan..

semalam (ahad 05122010) tgh sibuk buat kijer.. sibuk sgt.. dh 3-4 mlm aku hanya tdo 4-5 jam shj.. kije tu nk submit pg td (06122010).. penat.. ngantuk.. letih.. sume ade..  dlm kul 8.00 pg ahad.. aku smbg kije.. lpas penat menahan mata kul 6.30 pg, kuat kn smgat.. kena siap kn jugak kije tu.. huhu.. tetiba..........

kluar lagu tu.. lagu yg ckup membuat aku kecewa..  aku buat kije smbil menangis.. smpai teresak2.. aku baru sedar.. sungguh aku x bleh nk lupakan nya! aku tau.. aku kena lupakan 'mereka' untuk anak2.. aku kena lupakan untuk bahagia bersama... ternyata, smpai saat ni, masih ade sisa2 itu..

aku cuba.. lawan! aku x nk ingat.. sungguh menyakit kan... aku merana.. aku tersiksa..... *wahhh.. gitu..*



aku harap.. masing2 punya kehidupan sendiri.. aku x mampu untuk berkata-kata.. sebab aku tau, aku juga punya kelemahan dan kekurangan.. semoga segalanya memberi sinar.. memberi kebahagian.. untuk dia dan.. untuk mereka juga.. semoga segalanya memberi kebaikan bersama.. untuk anak2 aku juga.. aminn...

tgh sibuk buat kije tu, rehat sebentar! masakan utk mkn tgh ari tetap di utamakan.. masak buat suami ngan anak2.. hapuskan airmata! heh.. buang jauh2 prsaan itu.. supaya msakan tidak masin! hehe... simple juga.. juz goreng lala with serai (xtau name msakan itu) dengan sayur sawi goreng saje.. xpe la.. sala kenyang!





p/s: 
kenangan! pergi lah jauh dari hidup ku.. tolong lah..... aku merayu!

24 November 2010

diluah mati mak, ditelan mati bapak.. :(


lama x apdet blog.. ni tetgh mlm ni, tetiba jerk ati nk beblog.. tgh asyik dorg main, baik aku luah pasaan ni.. sdey sgt.. sdey sbb xdpt nk tlong adik sdiri... 2-3 tahun ni.. aku tau, adik aku susah sgt utk bergerak *transport*.. aku tau dan aku paham.. tp, aku rase terkilan sgt xbleh nk tolong..

skang, adik aku nk beli keta.. *utk kmudahan dia dan anak2 jugak* smua dokumen dh lulus.. tgal penjamin jerk.. asben dia xleh jd penjamin coz name dh blacklist.. so dia ade tnye aku utk jd penjamin.. tp, asben aku x kasi.. coz dia takut di kmudian ari.. sbenarnya asben aku pn blacklist jugak.. blacklist sebab dia jd penjamin utk kwn baik.. akhirnya dia diheret juga.. terpaksa tgung RM23,000.00 yg org lain guna... so, skang dia sgt la serik.. dia takut.. sbb segala urusan akan dtg, hanya aku yg layak.. itu pn blom tentu coz gaji aku kecik!

skang, aku xtau nk buat kputusan.. sdey sgt.. aku harap sgt, smua pihak faham... aku x terdaya..  :(





p/s:
kekdg, aku perlu pandang ke hadapan... panjang lg perjalan hidup ini... klau tidak ALLAH ambik nyawaku! AKu perlu membuat kputusan yang betul.. tp situasi ini membuat aku buntu!  


*maafkan k'ja, na! :(

20 November 2010

save the date! -20-11-2005-


alhamdulillah, syukur pd-Mu ya ALLAH..
terharu.. gembira.. tup.. tup.. dh 5 tahun kami bersama..
mcm2 kami lalui.. 
gembira? kelakar? sdey? manis? pahit? perit?
smua tu tersemat dihati..
org ckp, pngalam mngajar kita erti hidup..
hargai lah kehidupan kita..
apa adanya kita, apa adanya dia.. terima lah!
semua itu jodoh kita..
lalui lah dengan penuh kesabaran..
dalam 5 tahun ini, aku di kurniakan sepasang cahaya mata..
amatlah bahagia.. mereka, buat aku tersenyum..
skali lg, TERIMA KASIH ya ALLAH...

10 November 2010

Yuran Nursery RM600?!

smlm aku dpt borang nursery utk thn depan nyer.. nursery ni, tiap tahun kena isi borang baru.. huhu.. utk kemas kini katanya.. xpe lah.. aku tak kisah pun! aku isi jerk.. kali ni, borang baru ni ade dikepilkan sekali dengan yuran bulanan ngan yuran tahunan..mula nya aku x belek pun! hehe.. tapi baru jap td, lepas makan malam, aku nak isi borang tu.. siap isi, saja nk baca.. belek la helaian yuran tu.. perghh.. *bulat jap mata* yuran dah naik!

1.  Yuran Pendaftaran                        -   RM50
2.  Kadar Yuran Bulanan:
      i.   Bayi - 1 tahun ++                      -   RM350.00
     ii.   2 tahun                                        -   RM300.00
     iii.  3 tahun                                        -   RM300.00
     iv.  4 tahun                                        -   RM300.00
     v.  Kanak-kanak Transit                  -   RM200.00

3.  Yuran Kertas Kerja utk 1 tahun serta buku rekod:
     i.  4 tahun                                          -   RM200.00
    ii.  3 tahun                                          -   RM150.00
    iii. 2 tahun                                          -   RM120.00
    iv. Bayu & 1 tahun                            -   RM5.00

4.  Jagaan Tumpang 1 hari              -   RM20.00
5.  Yuran Iqra' kanak-kanak luar      -   RM50.00

maknanya untuk anak2 aku:
Alysha 4 thn - RM300.00 + RM200
Ghazy 3 thn  - RM300.00 + RM150
yuran pendaftaran  -  RM50.00
= RM1000.00
(ni utk pendaftaran awal tahun... kemudian bulanan aku kena sediakan RM600)

ayoyooo.. aku kena sediakan RM600 tiap2 bulan.. ni x termasuk lagi susu ngan lampin! huhuu.. makin tgi la plak kos dorg ni.. dulu, utk 2 org ni, aku juz bayar RM450 jerk.. aku ingat thn depan makin kurang la sbb mereka makin besar.. rupanya lagi mahal.. kui kui kui..



p/s:
hahaha.. korg jgn terpedaya.. sbenarnya, yuran utk ank2 aku still murah.. juz tmbh RM20.00 jerk = RM470.00 ni disebab kan.. owner tu aku kenai.. kwn baik spupu aku.. so dia kasi murah la utk aku.. kui kui kui... senarai kt atas tu.. aku juz bayang kn.. kalau lah aku x kenal owner tu.. huhu.. kopak la.....

04 November 2010

owh.. makan nasi bertelur sambal tomato..

huh, jika aku tidak masak, katanya aku malas..
pernah satu ketika dia berkata..

dia : ah, jual jer dapur kita.. kalau nk makan, beli jer lah!
aku : alah, kan skarang awal bulan, apa salahnya.. bukan tiap2 ari saya mahu makan kedai..
dia : (senyum sinis)

ntah ape yang difikirkan.. aku mengaku..
kekadang aku minta untuk makan kedai atau bungkus..
telus dari hati.. aku penat! sesekali teringin makan masakan orang..
namun aku tahu, dia lebih suka makan dirumah..
makan makanan yang dimasak sendiri..

tak apalah.. aku bukan memaksa..
tp cuba untuk memberikan sedikit 'idea'.. :)
dirumah, punya masalah sendiri..
kekadang.. 'bahan basah' kena selalu beli..
sebab peti ais sudah smpai masa untuk di 'service'.. heh!
kalau beli, kena beli dalam jumlah yang sedikit!

bila aku dirumah tanpa dia, dan hanya ditemani putera dan puteriku..
mendatangkan masalah untuk aku ke kedai..
memang, anak2 bila bersama ibu, cukup pandai buat karenah..
bila marah, tiada seorang pn takut.. huhu.. sabar je la..
dan kalau aku bawa mereka kekedai, susah la aku! :(

dan inilah masalahnya..

faham ke tidak kenapa saya x masak..
kalau ada lauk basah, bukankah selalu saya masak..
saya bukan jenis yang mahu mengungkit..
tapi bila awak sudah 'pandai' membuat 'aduan rakyat',
saya juga ada hak untuk bersuara..




gmbo ihsan mr.google.. xsmpat nk snap yg aku buat, coz lapar sgt! hahaha..


p/s: 
tp sbenarnya aku silap.. sebab TERLAMPAU LAPAR! diulang, TERLAMPAU LAPAR!  blk umah ptg smlm, laju jerk masak telur wat smbal tomato.. susah ngan bdk2.. nk itu la.. nk ini la.. bgaduh bagai la.. adeih pening.. tu yg laju jerk masak bnde yg nmpak depan mata.. pdhal dlm peti ais, ade ikan bawal ngan sotong! dia beli, x btau aku.. haha..  ! padan muka! padan muka!

02 November 2010

Solat atau Sembahyang? Solat laaa...


Alhamdulillah, setiap ari jumaat, selepas solat asar, bos syarikat tempat aku bekerja mengadakan kelas agama. Kelas agama ni berkisarkn tentang akidah, tauhid dan isu semasa psal Islam. Sudah hampir enam tahun aku disini (walaupun satu ketika aku cuba cari rezeki ditempat lain). Tp DIA berikan aku penghijrahan itu hanya seketika.. Alhamdulillah, aku dipanggil utk berkhidmat kpd syarikat itu kembali.. syukur sgt! Ustaz yang mengajar kami adalah Ust. Ishak Din (abg kpd Dato' Dr. Haron Din). Dia garang sgt.. slalu buat soalan cepumas! antaranya, 'mustahil ALLAH melihat sesuatu yang mustahil?' jwpan dia bkn psal 'ya' atau 'tidak'.. persoalannya adalah mengenai 'ayat' soalan itu.. haha.. dia selalu putar belitkan soalan supaya murid dia keliru! hehe.. 'betul' atau 'salah'..

Ust. Ishak slalu marah kalau ada org sebut sembahyang.. mesti dia ckp, 'bodoh lah kamu ni.. solat ngan sembahyang tu x same.. sebut SOLAT'.. lagi satu dia akan cakap, 'solat hanya org Islam yang guna, sembahyang smua org guna termasuk org kafir'.. kalau org x faham maksud ust. ni mmg akan jd keliru.. termasuk mula2 aku masuk kelas dia enam tahun lepas.. ok la.. dh lame nk kuarkn psal n3 ni.. tp tersangat-sangat la tiada idea utk mengarang.. lalu ambik jalan pintas, dgn meng'search'kan artikel ni kt mr.google.. dn terjumpa la blog INI. Secara rakusnya, aku mengopipes kan semuanya tanpa diedit msuk ke dalam blog milik aku ni.. meh kita kongsi!

Gambar dari mr. google


Hampir kebanyakan umat Islam hari ini tidak terlepas daripada menggunakan istilah "Sembahyang" yang merujuk kepada "Solat." Tetapi pada hakikatnya, istilah "Sembahyang" mempunyai maksud atau pengertian yang terdapat unsur "Syirik."

Professor Hasbi As Siddiqi di dalam salah satu bukunya, membahas perkataan "Sembahyang." Katanya; "Sembahyang di ambil daripada perkataan "Sembah" dan "Hyang" yang merujuk kepada nama dewa - dewa yang disembah oleh penganut Agama Hindu dahulu kala. "Sembahyang" juga diertikan sebagai "menyembah berhala yang bernama Hyang."

Dua pakar Bahasa Indonesia, yang salah seorangnya pernah datang ke Malaysia, mengajar di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), iaitu Dr Daniel juga telah mengesahkan bahawa istilah "Sembahyang" merujuk kepada "menyembah dewa yang bernama Hyang."

 Orang Buddha pergi ke Tokong, Orang Hindu pergi ke Kuil dan Orang Kristian pergi ke Gereja menggunakan istilah "Sembahyang," terserahlah kepada mereka, kerana memang terdapat unsur "Syirik" dalam ibadah mereka. Tetapi Umat Islam, Tidak sesuai sekiranya, "Solat" juga diistilahkan sebagai "Sembahyang", yang mana pada asalnya kata sembahyang itu merujuk kepada "menyembah dewa bernama Hyang."

Kalau boleh ubahlah ayat seperti seorang ibu mengarahkan anaknya bangun untuk menunaikan Solat Subuh. "nak, bangun!. pergi "Sembahyang Subuh," kepada "nak, bangun!. Pergi "Solat Subuh." Solat lebih tepat istilahnya

Mungkin sebahagian daripada kita, akan menganggap bahawa hal ini hanyalah hal yang remeh dan tidak begitu penting. Tetapi bagi mereka yang mempunyai kesedaran Agama dan memetingkan kualiti ibadah, akan sentiasa berhati-hati dan mengambil perhatian akan hal seperti ini.

SEBARKAN . . . Semoga Allah merahmati usaha kita. Amin!.



p/s:
idea utk kluarkan n3 ni adalah terhasilnya sedikit perdebatan di fesbuk sblm ni.. tp sbb aku xde fakta yg kukuh, perdebatan itu berakhir dengan kemenangan di pihak dia hehe.. tp dalam hati.. aku nk buktikan  maksud aku sbenarnya.. hehe.. akhirnya.. aku menemui artikel ni.. tp org itu still dgn pendapatnya.. xnk terima ape yg 'jelas' ini.. xpe lah, terpulang.. aku sudah jalan kan tugasku.. hehe..

01 November 2010

CONTEST BAYI NANGIS

ishk.. ishk.. bila aku tiada kije.. hehe...

BW kt blog kakyong.. ade contest baru.. harus join ni.. ekekeke.. kbtulan, syarat2 yg diberikan sume ckup! hehe.. meh kita join ramai2...
alolo.. kiut nyer aleesya nangeh
 segala maklumat, sila ke SINI. Syarat2nya pun sila KLIK SINI
.
.
.
.
.
dan ini dia gambar yang dipertaruhkan

apabila papa mereka marah!
NAMA BAYI
Dhiya Alysha & Iyman Ghazy
NAMA IBU
Yusneeza
TARIKH LAHIR
31012007 & 17052008



p/s:  cuba nasib lg.. hehe... ntah boleh ke x 1 pic utk 2 org.. kui kui kui...

30 October 2010

kisah toll 'touch n go'

gmbo dr mr. google




haha.. ni gara2 kwn2 'pisang juget' punye topik.. bila baca kisah mereka, tingat aku psal kisah mula2 dpt lesen keta dulu.. aku blaja keta kt KL jugak la.. kiranya, dh tempuh jugak la kesesakan lalulintas tu bagai.. tp still nebes jugak.. sbb.. x pnah bwk keta secara sah sblm ni.. ekekeke... bila dh dpt lesen, maknanya aku dh SAH boleh bwk keta kemne jerk aku suka.. muahaha....

time tu aku lom kawen.. *tp dh dekat ngan tarikh nk kawen dh*.. bakal future asben mase tu kasi la pjam keta.. sbb aku nk bwk mama gi umah kakak aku kt subang..urusan majlis jugak la kira ni.. yg klakarnyer, jln biase ade, cuma sdikit sesak. Pd waktu tu, jln sg.buloh tgh repair.. mmg sesak gak la.. so, nk lari dr kesesakan ni, aku ikut la TTDI potong ikut IKEA... alhamdulillah, psal jln aku x de la takut sesat.. coz dh byk kali lalu situ.. tp korg nk tau?! ni la 1st time lalu ikut jln ber'toll'.. ekeke...

sib baik, keta xbyk sgt... *bkn waktu2 puncak* sblom smpai toll, aku ok jerk.. tetiba, nmpak jerk byngan toll, aku jd nebes.. mama kt sblh apa lg, bila tgok aku ni kelam kabut.. dia pn ikut nebes skali.. hahaha... sesmpai kt palang toll tu, aku cuba kuar kn tgn nk touch kad tu.. eh, terlbey sudah.. undur sket, alamak, terkebelakang la plak.. msuk gear blk kedpan.. tetiba kad yg di pegang kemas kt tgn td tu 'terlucut' jatuh! arghhhh... gabra.. gabra.. mcm mne ni.. cuba bukak pntu nk ambik kad td, tetiba keta tu plak 'bgerak kedpan'.. *lupe nk free gear... :P* sib baik x laju.. pastu dtg org yg jaga toll tu tlong.. kui kui kui... merah padan muka! bila tgok cermin, kt blkg dh ade 2-3 keta mnggu.. msing2 tepuk dahi... owh maluuuuu....

trus pecut.. malu takut2 dorg dpt kejar dr blkg pastu gelak2kn aku.. mama membebel-bebel.. huhu.. itu lah kenangan! hahaha..

-tamat-



p/s:
skang dh xtakut.. sudah expert.. jammed ke hape ke. x kisah dh.. mama pn sudah tidak takut lg.. hehe.. *blagak*..

27 October 2010

who do you think you are?



i know i can’t take one more step towards you
cause all that waiting is regret
don’t you know i’m not your ghost anymore
you lost the love I loved the most

i learned to live, half alive
and now you want me one more time

who do you think you are?
runnin’ ’round leaving scars
collecting a jar of hearts
tearing love apart
you’re gonna catch a cold
from the ice inside your soul
don’t come back for me
who do you think you are?

i hear you’re asking all around
if i am anywhere to be found
but i have grown too strong
to ever fall back in your arms

i've learned to live, half alive
and now you want me one more time

who do you think you are?
runnin’ ’round leaving scars
collecting a jar of hearts
and tearing love apart
you’re gonna catch a cold
from the ice inside your soul
don’t come back for me
who do you think you are?

it took so long just to feel alright
remember how to put back the light in my eyes
i wish i had missed the first time that we kissed
cause you broke all your promises
and now you’re back
you don’t get to get me back

who do you think you are?
running around leaving scars
collecting a jar of hearts
and tearing love apart
you’re gonna catch a cold
from the ice inside your soul
so don’t come back for me
dont come back at all

x2

who do you think you are?
who do you think you are?
who do you think you are?


p/s:
ter 'addict' lagu ni.. hehe...

26 October 2010

kemanakah dia pergi?!

huhu.. semakin hari semakin mood utk berbloging hilang.. KEMANAKAH MOOD ITU? kekacauan berlaku setelah kehilangan blog yang penuh kenangan dulu.. sdey, smpai ari ni xleh nk maafkn diri sdiri.. benci betol! huhu... cuba pulih dan bangun kembali.. namun, tidak semudah yang dijangka kan.. tetap x sama.. tetap ade cacat celanya.. uUWaaaa... *sedih sgt nih!*



rase nk buat blog baru.. yang 100% lain dr yang ni... yang punya karakter sdiri... huhu... boleh kah?! huhuu.. sang suami sudah punya blog! owh.. sgt terkejut! benarkah? sudah selidik.. memang benar ape yang dikabarkan.. ekekeke.. selamat berblog la sayang... andai bloging itu satu terapi utk awk... 




p/s:
merapu ari ni.. xde idea.. sebab mood makin kurang :((



23 October 2010

Pengubat Duka Lara

video

huh.. inilah DHIYA ALYSHA.. slalu buat mama tersenyum...

video
   *abaikan suara latar yg tgh menyanyi tu.. hehe..



ini lah pengubat duka lara mama.. tq syg.. 
insyaALLAH, mama akan jaga icha ngan adik, 
smpai hjg nyawa mama..



p/s:
tergelak melihat lagak ank dara ngan anak teruna ku ini.. video ni dh lme.. tp xsempat nk upload.. bz.. hehe.. ari2 tgok video ni.. rindu sgt ngan anak2.. huhu...

20 October 2010

terkesima!

sume ni gara2 ank dara ku sorg yang baru berusia 3 thn 9 bln.. lagaknye umpama dia seorang gadis remaja belasan tahun.. tahukah anda?! ekeke... xde bnde yg x snonoh pn.. cuma terkesima dengan gaya nyer tetiba mood sdey.. mood mrajuk... pastu, tetiba air mata meleleh.. huhu... sebabnya.. tokma tgalkan dia.. coz nk blk kg..

sbenarnya, tokma ade kt sini dh smggu lbey.. uruskan beberapa urusan yg perlu diselesaikan.. dan dh smpai masa dia blk kg.. ape lg... mula lah ank dara ku buat drama.. huhu... dlm tempoh seminggu ni, kami slalu la singgah umah kakak ku.. coz mama duk sana.. kekdg aku mlepak kt sne smpai  kul 10-11 mlm.. dan kekdg aku bwk mama blk umah aku...

sonok la ank2 aku.. nk tdo ngan tok ma la.. nk mkn ngan tok ma la.. nk mandi ngan tok ma la.. huhu.. semua nk ade tok ma... heh! pastu blk dr kije ambik dorg kt nursery.. dan aku terus la nk blk umah.. icha ckp.. "mama, lalu sane.. xnk lalu ikut sini... pegi sane.. pegi sane.." masa ni, xnmpak lg sdeynyer..  aku ckp, "eh, watpe nk lalu sane, kita nk blk umah papa la... msti ikut jln ni..." pastu si icha.. "ambik tok ma dulu..." aku ckp, "tok ma dh blk kg td.. mama hntar tok ma naik bas pg td.."

tetiba senyap sunyi... xde suara pn.. yg bunyi, si gazy jerk.. yg x tau ape2.. aku cuba toleh.. rupenye, dia mrajuk.. air mata meleleh... oit, btol ke ank dara ni.. gayanye mcm terlalu sdey tok ma tgal kn dia.. aku ckp, "kakak jgn la sdey2.. nnt tok ma dtg lg.. tok ma ade kije kt kg.. xleh dok sini lama2..." still senyap seribu bahasa.. dan air mata tetap mleleh.. mcm org2 dewasa mnangis.. huhu.. tersentuh aku tetiba.. ank aku punya prasaan mcm tu skali.. huhu...



p/s:
ni klo aku citer kt mama, msti mnangis lg mama kt kg tu.. ntah la.. nk kata icha ni mama jaga dr kecik x jugak.. mama layan icha mcm cucu2 lain jugak.. xde bezanya.. tp knape dia tersentuh.. sdey semacam jerk bila ckp tokma blk kg.. huhu.. td aku lak yg rase nk nangis! huhu...

19 October 2010

isteriku adik bekas kekasihku...

wah.. tgok tajuk! kontroversi bukan?! tp kn.. itu adalah kenyataan.. sekarang konfius... mcm2 ade kt fikiran.. tp sebelum tu, aku memohon padaMu ya ALLAH..  
Ya ALLAH.. ya Maha Mengetahui.. Kau jauh kn lah kami adik beradik drpd MEREKA2 yg CUBA, AKAN atau SEDANG merosakkan hbgan kami adik bradik....

"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kpd kami, & kurniakanlah kpd kami limpah rahmat dr sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yg melimpah-limpah pemberianNya.


ntah.. xtau apa yg bermain di fikiran aku sekarang.. yang ada, satu perasaan yang sukar di rungkai... gembira.. terharu.. sedih.. takut.. geram.. kecewa.. marah! semua bermain di benak hati ni.. tp jauh disudut hati, semoga segalanya baik2 belaka di dunia dan akhirat.. semoga semua perasaan ini hanyalah mainan..

sebelum tu, aku memanjat kesyukuran.. setelah hampir 8 tahun kakak aku yang no.3 (k'ieda) hidup bersendirian di samping ank lelaki tunggal nya, dia telah menemui jodohnya.. dia melalui satu tempoh kehidupan yang sukar.. perit.. hanya dia yang tahu.. sebagai adik, walaupun jodoh ini bukan yang diimpikan, aku tetap bersyukur.. melihat taufiq (ank tgal k'ieda) dpt merasa kasih sayang seorang ayah.. sungguh.. dr bayi, smpai umur dia 7 tahun, tidak pernah sekalipn dia melihat wajah ayahnya.. sebab?! k'ieda berpisah dgn asbennye semasa kandungan nya hanya 2 bln.. dan tempoh itu, sungguh aku terasa kesengsaraan hidupnya..

kemudian, ditakdirkan oleh Nya.. k'ida bertemu jodoh.. jodoh yang tidak kami sekeluarga sangkakan.. seorang lelaki bergelar 'suami' telah mngambil k'ieda sebagai isteri no.2.. byk rintangan pada mulanya.. dan tidak ada siapa2 pn dalam keluarga setuju perkara ini.. malah, k'ieda sendiri.. tak mahu mengambil hak orang.. tp ntah.. akhirnya.. mereka disatu kan.. dalam redha atau tidak.. itu hanya mereka yang tahu...

kisahnya, suaminya ini adalah bekas kekasih kakak ku no.2 (k'niera).. kisah mereka?! mungkin hanya cinta monyet.. atau mungkin juga cinta sejati.. aku x tau.. perjalanan cinta mereka aku x tau.. kesudahannya putus pn aku tidak tau.. k'niera temui jodohnya atas urusan kluarga.. dia tidak tau menahu pn jodoh nya.. hanya terima walau hatinya berat... kembali bersua disebabkn fesbuk.. tp sekadar kawan.. aku tau! tidak lebih.. sebab, k'niera seorang yg amat sayangkn kluarga.. dan disini, bermula segalanya...

bukan aku hendak mentafsir sesuatu yang buruk.. cuma perasaan bimbang bermain di fikiran.. ya ALLAH, kau jauhi lah semua itu....


p/s: 
salahkah aku sebagai adik sedikit tercuit dengan keadaan ini?! sebab, aku bayangkan.. klau lah aku di tempat mereka.. ape yg sedang mereka fikir kan?! ape perasaan mereka ketika bersua satu kluarga?! stakat di fesbuk, boleh la gelak2.. Mmm... mungkin akan ada sedikit perasaan cemburu kpd salah seorang dari mereka... klo bkn k'niera yang cemburu, mcm mne pulak k'ieda.. sebab k'ieda tau segala-galanya tentang kisah mereka... btol x?! ke aku yg beriya iya sgt ni?! adeih... konfius.....

15 October 2010

Tekanan Darah Rendah


mencari artikel psal darah rendah.. bkn baru tau  kejadian ini.. mlh dr awal kawen dulu dh tau dh.. aku mpunyai gejala darah rendah.. hari ni, setelah penat memerah keringat dan membanting tulang utk mencari sesuap nasi, maka terlintas lah dihati utk mencari atikel ini.. kui kui kui.. *gila nk mngarang! hahaha... layan jerk la.. sudah lama x merapu!

Anda mungkin pernah mendengar bahawa tekanan darah tinggi merupakan masalah. Jadi bagaimana pula tentang tekanan darah rendah?
Tekanan darah adalah kekuatan darah menggalakkan terhadap dinding arteri anda. Setiap kali jantung anda berdetak, mengepam darah keluar ke dalam arteri. Tekanan darah anda paling tinggi ketika jantung anda berdetak, mengepam darah. Hal ini dipanggil tekanan sistolik. Ketika jantung anda semasa berehat, antara ketukan, tekanan darah anda turun. Ini adalah tekanan diastolik. pembacaan tekanan darah anda menggunakan kedua-dua nombor. Kedua-duanya penting. Biasanya mereka menulis satu di atas atau sebelum yang lain, seperti 120/80. Jika membaca tekanan darah anda 90/60 atau lebih rendah, anda mempunyai tekanan darah rendah.



Sesetengah orang mempunyai tekanan darah rendah sepanjang masa. Mereka tidak mempunyai gejala dan bacaan mereka yang rendah adalah perkara biasa bagi mereka. Pada orang lain, tekanan darah turun di bawah normal kerana beberapa kejadian atau keadaan perubatan. Beberapa orang mungkin mengalami gejala tekanan rendah bila berdiri terlalu cepat. tekanan darah rendah merupakan masalah hanya jika itu menyebabkan pusing, pengsan atau dalam mungkin lebih teruk lagi.


Postural (ortostatik) Hipotensi

Postural atau hipotensi ortostatik merupakan bentuk tekanan darah rendah di mana pening atau pengsan terjadi ketika seseorang tiba-tiba berdiri dari posisi duduk atau berbaring. Biasanya, ketika seorang individu berdiri, pembuluh darah mengerut untuk menjaga tekanan darah normal dalam posisi baru. Namun, pada orang dengan hipotensi postural, mekanisme ini mungkin tidak berfungsi dengan baik, dan pada berdiri, pengurangan sementara dalam aliran darah ke otak boleh menyebabkan pengsan. Naik perlahan-lahan dari posisi duduk atau berbaring biasanya akan menghalang gejala-gejala dalam situasi ini.

Pesakit dengan hipotensi ortostatik bentuk biasanya hadir dengan gejala yang sama. Pada menganggap suatu postur tegak mereka mungkin mengalami sakit kepala ringan, pusing, sinkop (pengsan), bergoyang, iskemia serebral fokal (aliran darah rendah) ditunjukkan oleh aphasia reseptif atau ekspresif (kesulitan berkomunikasi) atau kejang (tersentak biasanya klonik), angina pektoris, sakit kepala disebut ke bahagian belakang kepala atau leher, atau visi terowong.
Walaupun hipotensi postural adalah suatu keadaan yang agak baik kepada sebahagian besar individu, itu harus dilaporkan kepada doktor.


p/s: 
nk tau leh lanjut?! sila search low blood pressure kt google... hahaha... ni pn aku kopipes jerk! hehe..

owh.. IBERET FOLIC® - 500

terharu! terharu! smlm (14-10-2010) MC... demam.. pening2.. aku slalu sgt x sihat... slalu nk pitam2.. kenapakah?! owh.. bkn sbb peknen ok!! hehe.. aku ni dtg dr kluarga darah rendah.. no wonder la klo kena kt aku.. mlh, adik aku lg teruk pd aku.. huhu...

dh slalu sgt aku MC.. klo dtg kije pn, org slalu tgok aku ni pucat jerk.. tp aku xleh rehat mcm staff lain.. kerja aku berbeza ngan dorg.. klo sakit pening skit2.. boley rest kt belakang (bilik staff yg bujang).. tp aku, klo dh dtg kije, xleh nk nk rehat2.. msti kena ngadap kije smpai blk.. tu pn klo bleh blk sharp kul 5.30ptg.. kije mcm aku ni x tentu mase.. kena ikut kije, klo kije tu nk esok, ari ni nk kena siapkn! wlpn smpai pepagi buta... *tp sejak keblkngan ni, dh jrg dpt job yg sgt2 urgent mcm tu.. pling lewat blk skang ni pn takat2 kul 11.00 mlm jerk.. hehe..

owh.. bercerita psal kesihatan aku.. akunyer bos ppuan, tersgt lah ambik berat psal staff2 dia.. seorang yg sgt ambik berat! bygkn, msuk jerk kije pg td.. dia dtg jmpe aku.. dn dia bagi ini utk aku..........
.
.
.
.
.
.
.


huhuuuuu..... terjaru sgt!... kui kui kui... maknanye, pasni aku kena mkn la.. ekekeke.... *cerita ini akan bersambung........





12 October 2010

10.10.10 -majlis mereka-

ai.. 12.10.10 br wat n3 ni.. hehe.. ape ade ngan 10.10.10?! M-mm dh tentu kenduri kendara.. event sana sini.. masing2 nk dpt kn the best angka tu.. huhu... dlm kehidupan aku, xde ape yg mnarik.. cuma penat mnghadirkn diri ke majlis perkahwinan kawan terdekat asben.. planning dr awal thn lg.. serba serbi nk pink! hehe.. xpe la.. ikut jerk la.. kami gelarkan geng asben ni GENG GBK.. aku pn xtau nape.. geng bas kilang? ntah la... join jerk la.. geng ni ade 10 adik bradik.. yg kawin 10.10.10 ni ade lah adik tiri mereka.. haha.. kwn baik kpd slh sorg geng GBK.. secara sah, dia mnjadi adik tiri GBK.. haha... *pening? layan jerk.. 

skang, tgal 2 teruna lg x kawen.. ntah bile.. thn dpn? dua thn lg? hehe.. same2 tgu.. msing2 nk berebut 'org pling last kawen'.. ntah ape2 jerk kn.. poyo mereka ini.. ekekeke... tp adenyer GBK, bermakna, adenyer aktiviti kami utk enjoy.. heh! 

ok, kembali ke pangkal jln, 10.10.10.. adelah kenduri kpd psngan kiut miut syed n sara.. TAHNIAH.. biasenyer, kami akn rakam smthing yg klakar dlm setiap majlis geng GBK.. mcm2 knangan ade.. hehe.. biase kami akan bwk hadiah pelik2.. ekekeke cth?! utk majlis Lut, geng GBK bwk ayam, itik dan burung.. hahaha.... sume jemputan ternganga tgok ayam2 itik tu.. hahaha... tp utk syed n sara, kami hanya bwk kalungan bunga jerk.. sbb?! majlis mereka di dewan, x snonoh rasenyer bwk ayam ngan itik ke dewan! heheehe.. tu pn org dh pndng semacam! kui kui kui...

ni dia psngan yg kiut miut, syed n sara..
tahniah.. tahniah...
hepi! akhirnye, adik tiri GBK kawen jugak! hehe..

sape yg sronok?! tentu lah kaum kluarga dan shabat handai.. akhirnya.. setelah bertahun menyulam kasih, dpt juga disatu kn dengan ikatan yg sah! alhamdulillah.. GBK pn tumpang gembira.. hehe.. next trip, kami akan ke Taiping.. majlis bertandang pulak.. smoga sgalanya bjln spt yg direncanakan..  meh layan sedikit gambar yg ade...

antara yg hadir.. ade juga geng GBK yg xdtg..  last mnt, mslh yg xdpt dielakkan dtg menduga.. huhu.. xpe, kami faham, asal sume berkeadaan baik!
buah hati mama.. si kakak, ternganga tgok pengantin! dia mmg suke tgok org cantek2.. pakai mekup lawa2.. hehe.. si adik, dengan caranye sdiri..
si comot! hehe..




p/s: 
tp aku rase xseronok.. sebab utama adalah kerana cara pemakaian ku.. ntah... aku dh start rase x slesa.. bertudung gaya itu.. dan mungkin ini adalah kali terakhir.. x kn ku cekik leher sdiri lg.. :((

itulah dia.. kebaikan dan keburukan di fesbuk! same2 jd kn pngajaran.. smoga mndtg kebaikan utk semua! aminn..

09 October 2010

ayo.. yo.. yo.. tukar lg!!

hahaha.. fening.. fening.... mau tukar lg layout blog ni.. huhu.. yg sblm ni *refer n3 sblm* hitam sgt! rase cm..... ntah! best jugak!.. ceria.. tp aku lbih suka putih.. bersih.. hehe... tp yg ni xde la putih sgt! cuma nmpat soft la.. pdpt korg? ok x layout baru ni?!

ok ke x yerk

08 October 2010

ape cer?!!!!

1st time mlm2 nk apdet blog! gatal2 tgn... nk tukar layout la.. hehe.. dh lame sgt guna layout yg dulu tu.. kali ni kasi 'hitam' la plak.. hehe..

ok x?

beraya di kampung halaman ku....

hehe.. laju jerk nk menge'pos' n3 ari ni.. hehe... sbenar nyer.. time raye kt klate tu x rase raye sgt! ramai sdara nara dh blk.. maklum la, aku blk klate raye ke-5.. sape lg yg ade.. huhu... cuma blk sbb berayer ngan mama n tok.. tp dorg sibuk sbenarnyer.. kenduri kendara byk sgt.. smpai kan dr hari pertama aku blk, smpai hari aku nk bertolak blk KL, mama hanya sempat msk nasi lemak jerk.. huhu.. lain, kami mkn lauk kenduri jerk.. :P

kali ni, kami try blk ikut GRIK, Perak.. saje nk test jln.. sbb aku dh lme x menikmati permandangan banjaran titiwangsa.. best! hehe.. mula2 ingat nk rest kt tasik banding tu, tp asben ckp, trus jerk la.. ank2 pn tdo mase tu.. huhuu... so ambik gmbo dlm keta jerk la.. :P




aku duk klate 4 ari.. x kemane pn.. sibuk pegi kenduri2 jerk.. nk gi mandi pantai pn x smpat! hehe.. tp sonok la.. dpt cium tgn mama.. :(

gmbo pn xde, yg ade.. gmbo ank dara jerk.. sibuk suh ambik dia posing ngan payung! hehe...






Bercerita Pasal Rayer..

akhirnyer, kuar jugak n3 psal raye.. huhu.. jeles sebab sume msti akan bercerita psal rayer.. msti ade gmbo raye yg best2.. huhu.. aku?! haaa.. baru ari ni nk bercerita.. tp tnpa gmbo raye.. :(

thun ni aku sefamily beraya kt  kmpg asben nun jauh di gunung... gunung besout, sungkai perak.. kami blk 2 ari sblm raye.. ari rabu.. saje cuti awal, sbb asben ckp, thn ni pn nk blk kmpg aku gak nun di pengkalan chepa, klntan.. **hehe.. alhamdulillah.... perjalanan blk ok2 jerk.. xtergesa2... xde sangkut kt jln.. lancar jerk.. ank2 pn sonok nk blk jmpe opah n atok.. 
saje ikut exit tg. malim.. hehe...

Mmm... aktiviti sehari sblm raye? ofkos "melemang"!! hehe.. mak ajar aku wat lemang! hehe.. best! cara2 nk wat lemang dr 'C' hingga 'Z' mak ajar aku wat.. * 'A' tu cara2 cari buluh.. 'B' plak cara bersih kn buluh.. sume tu ayah yg wat.. * maklum ler.. aku xpnah wat lemang... bab membakar pun ade cara rupe nyer.. huhuuu.. terasa sgt la JAKUN.. heh!

ekekeke.. poyo jerk.. muka di blurr kn! mcm artis yg wat slh lak.. hehe..

proses memasukkan daun pisang ke dlm buluh.. hanya ade bebrape jenis daun jerk yg bleh digunakan.. tp, sblm tu, daun kena di bersihkan dulu, kemudian di jemur bg layu sket..

byk kn!! aku berjaya msuk kn daun utk 3 btg jerk.. tu pn terkial2.. habih daun mak koyak.. huhu..

inilah hasil nyer....

mesin nyioq dulu.. *asben mesin kn! coz aku takut! huhu....

sesi memasukkan beras pulut ke dlm buluh...

ingatkn senang, rupenyer susah gak, takut beras tu x masuk btol dlm daun tu...

skang sesi membakar plak...

haha.. tgok! sume sibuk nk membakar jugak..


menunggu lemang masak.. wat dlm kul 9.00 pagi, kul 2 lbeh dh bleh angkat! hehe...


hehe.. puas ati! dpt gak 'melemang' akhirnyer... sonok sgt! mak wat lawan lemang ni ngan rendang daging! dan 2nd menu utk raye ari tu, along masak nasi dagang! wah, best org perak masak nasi dagang! tang nasi jerk aku yg kukus.. lauk2 sume along yg masak! 'A' plussss la long!!!!

di pagi raye tu, kami berkumpul ramai2.. sesi bermaaf-maafan dan bergambo.. tp aku sdey.. aku nyer fon screen rosak, xleh nk ambik gmbo.. tp ade ler gmbo kt camera abg. long.. cuma aku x ambik lg.. eheh... so, kt bawah ni jerk antara gmbo rayer aku yg ade dlm simpanan..

pepagi raye dh comot! songkok ntah kemane.. huh..

opah n atok bergambo bersame cucu2 nyer.. *eh mne lg sorg?!!
sib baik sempat tgok, rupe2 nyer nk ke bwh tmpt 'melemang' smlmnyer.. huhu..

satu2 nyer gambo... blur pn blurrr laahhh!!! :((


sekian cerita raye kami tahun ni.. *tp blom abis lg ni.. raye edisi klate lom dpt nk ceritakn skli dlm n3 ni... tgu la dulu.. heh!